Lietuviškas pakuotės dizainas: božolė amžius. I dalis

Lietuviškas dizainas bręsta ir tampa vis labiau matomas. To negalėtų paneigti net didžiausi skeptikai, pavidolei & vargolei. O štai lietuviškas pakuotės dizainas jau darosi brandus kaip vynas. Na, gerai, kol kas jis labiau primena rūgštoką božolė (pranc. beaujolais – jaunas vynas), tačiau progresuoja truputį greičiau nei visas lietuviško dizaino organizmas. Tai patvirtina ir daugiausia apdovanojimų šioje srityje jau susišlavęs grafikos dizaineris Edvardas Kavarskas, kuris teigia, kad šiuo metu Lietuvos gamintojai ir pakuočių dizaineriai pereina iš paauglystės į brandos stadiją.

Kad lietuviškas pakuotės dizainas jau išaugo iš kūdikio pampersų, rodo ir svarus kiekis tarptautinių bei vietinių apdovanojimų vizualinio identiteto ir pakuotės dizaino kategorijose, tarp kurių yra ir italų rengiamas „A’ Design Award“ bei lietuviškasis dizaino konkursas „Geras dizainas“. Be to, gerėjanti situacija matyti plika akimi, tiesiog parduotuvių lentynose, kuriose vis rečiau bematyti pompastiškos, hiperspalvingos pakuotės su perdėtu dekoru, blizgučiais, gėlytėmis ir tortiniais  šriftų išraitymais.

Labiausiai lietuviško pakuotės dizaino branda atsiskleidžia tam tikrose produktų grupėse – tai alkoholiniai gėrimai, duonos, pieno produktai, šokoladas. Taip pat stipri, neretai net ir pakankamai konceptuali ekologiškų produktų pakuotės kategorija: nuo žolelių arbatų iki natūraliosios kosmetikos. Tas šį kartą – pačių įdomiausių pakuočių, įvertintų ne tik akimis, bet ir minėtais dizaino apdovanojimais, dešimtukas.

01

„Raudonų plytų alaus dirbtuvės“: Bėganti kopa / Ungurio kojos / Nežinomas krantas

Diz. Irmantas Savulionis, „Not Perfect | Y&R“ Vilnius, 2013 m.

www.raudonuplytu.lt

[nggallery id=171]

Eksperimentinės Raudonų plytų alaus dirbtuvės – tai mikrobravoras, įsikūręs Baltijos pajūryje, jau 230 metų veikiančiame pirmajame Klaipėdos bravore, kuris metams bėgant išaugo į ŠVYTURIO alaus daryklą. Tai vieta, kur tarp raudonų plytų sienų nedidelėmis partijomis gimsta netikėtos ir įdomios alaus rūšys. Čia naudojama alaus virimo ir brandinimo įranga leidžia virti alų mažomis partijomis ir suteikia galimybę eksperimentuoti, žaisti su įvairiomis tradicinėmis ir kiek netikėtomis alaus gamybai natūraliomis žaliavomis, ieškoti naujų skonių ir aromatų. Taigi šiose dirbtuvėse gimusiam alui buvo sukurtas išsiskiriantis iš kitų, bet natūralus, pabrėžtinai paprastas dizainas, atsisakant visų alaus kategorijai būdingų puošybos elementų, derinantis žaismingą craft alaus prigimtį su technologiniu primityvumu, žadinančiu rankų darbo kokybės pojūtį. Girdėjome, kad dabar kiekviena plyta svajoja būti raudona plyta… 

Not Perfect | Y&R Vilnius nuotr.

02

Šaltos kavos pakuotės „Crooked Nose & Coffee Stories“

Diz. Emanuelis Ryklys, 2013 m.

www.crooked-nose.com

[nggallery id=172]

Šalta kava su šilta istorija. Tai digestyvas, tinkamas po sočių pietų, vakarienės ar vėlyvųjų sekmadienio pusryčių. 14-os valandų išlaikymo, dvigubos filtracijos kava, išpilstyta ir supakuota rankomis į minimalistinio dizaino rudo stiklo 250 ml talpos buteliukus su šilkografine etikete. Kavos buteliui, kuris primena senovinių vaistinių sirupų buteliukus, užkimšti naudojamas natūralus kamštis. Užpildyti buteliukai supakuojami į perdirbto popieriaus maišelius su antspaudais. Taip pat prisegama atskira kortelė su informacija apie gėrimą.

Dariaus Petrulaičio nuotr.

03

Ekologiška degtinė „Vodka Premium Organic“

Diz. Edvardas Kavarskas, 2013 m.

www.stumbras.eu

[nggallery id=173]

„Stumbras“ pagamino pirmąją lietuvišką ekologišką degtinę, ženklintą Europos Sąjungos ekologinės gamybos logotipu. Įspūdingą pakuotę novatoriškam produktui sukūrė Edvardas Kavarskas. Už šį darbą jis ne tik gavo „Gero dizaino“ prizą – jo sukurta degtinės pakuotė sužavėjo ir vieno įtakingiausių pasaulyje pakuotės dizaino portalų „The Dieline“ blogerius. Linas – itin lietuviškas augalas, nors Lietuvoje ir nebeauginamas – tapo pagrindine butelio dizaino inspiracija. Melsva, natūrali lino žiedo spalva, liną primenantis raštas ant butelio kakliuko, lininio audinio-filtro simbolis – pagrindiniai akį traukiantys dizaino elementai. O etiketei panaudotas popierius, subtilus folijos dekoras ir reljefinės detalės viliote vilioja paliesti. 

Edgaro Marozo nuotr.

04

Natūralių aliejų vizualinis identitetas ir pakuotės „You & Oil“

Diz. Kotryna Zilinskienė ir Miglė Vasiliauskaitė (Pim Prim Studija), Sitora Šlauterytė, Eglė Šlipaitytė, Aistė Jūrė, Laura Tūlaitė, 2013 m.

www.youandoil.lt

[nggallery id=174]

„You & Oil“ produktai pavadinti vardais, kurie nurodo, kokią problemą jie sprendžia. Poetiniai tekstai, apibūdinantys produkto savybes, leido sukurti ne tokį formalų įvaizdį ir užmegzti emocinį ryšį su varototoju. Kiekvienas produktas turi unikalų logotipą, kurio vizualas simbolizuoja aliejaus dėmelę, susidarančią jam patekus ant drėgnos odos, kadangi būtent taip rekomenduojama naudoti kūno aliejus. Dėmelių autorė – dizainerė Laura Tūlaitė. Gamintojas: „Biokosmetikos Manufaktūra“.

„You & Oil“ nuotr.

05

Prieskoninių ir vaistažolinių augalų auginimo rinkinys SODELIS

Diz. Justina Medvedevaitė, 2013 m.

[nggallery id=176]

Vilniaus dailės akademijos studentės Justinos sukurtą rinkinį sudaro ekologiška vazonėlio išklotinė, sėklos, žemių tabletės bei prieskoninio augalo arba vaistažolės auginimo ir vartojimo instrukcija. Jaunoji dizainerė sako, kad tokio paruošto auginimui rinkinio idėja yra paskatinti kūrybinį malonumą pačiam susiklijuoti vazoną, sudėti žemę bei suberti sėklas, kuris, įtikima, džiugins labiau nei nusipirkus augalą prekybos centre. Tai pavyzdys, kad paprastą, bet įsimintiną, šiuolaikiška grafika apipavidalintą ir rankų darbo stilių išsaugančią pakuotę gali sukurti ne tik patyrę reklamos agentūros dizaino skyriaus vilkai, bet ir studentai. Ir dar gauti už tai pirmąjį „Gero dizaino“ prizą.

Justinos Medvedevaitės nuotr.

06 

Degtinė LITHUANIAN VODKA GOLD. Black Edition

Diz. Asta Kaušpėdaitė, „Studija Creata“, 2011 m.

www.stumbras.eu

[nggallery id=175]

Populiariausios Lietuvoje „Lithuanian vodka“ degtinės ribotos serijos „Auksinė – Black Edition“ pakuotė sukurta, semiantis idėjų iš liaudies menui būdingų audinių raštų. Tautinių motyvų užuominos ant degtinės butelio atkartotos netikėtu, prabanga dvelkiančiu spalvų deriniu. 2012 m. šio butelio dizainas apdovanotas „Gero dizaino“ prizu, o 2013 m. „A’Design Award“ konkurse jis gavo aukso medalį pakuotės dizaino kategorijoje už Lietuvos istorijos ir kultūros paveldo įkvėptą butelio dekorą.

Audriaus Tuleikio nuotr.

07

Pakuotės duonos lazdelėms GRISSINI

Diz. Edvardas Kavarskas, 2012 m.

www.birzuduona.lt

[nggallery id=177]

Aukso medalis pakuotės dizaino kategorijoje „A’Design Award“ konkurse už vienos seniausių ir didžiausių Lietuvos duonos kepyklų „Biržų duonos“ inovatyvaus maisto produkto – įvairių skonių duonos lazdelių – pakuočių dizainą, įkvėptą rašytinių šriftų. „Grissini” pakuočių dizainas buvo kuriamas galvojant apie jaunatvišką pirkėją, kuriam svarbūs nauji potyriai, skoniai, kuris vertina natūralumą ir sveiką gyvenimo būdą. Jaukių ir modernių pakuočių dizaino išskirtinumu bei pagrindu tapo tipografinis šriftų žaismas bei nuotaikingos ingredientų istorijos, kurias papildo įdomūs grafikos elementai ir ryškios spalvos.  Pakuotės šiuolaikiškumas ir šiluma, kurią perduoda tarsi ranka užrašyti šriftai, perteikia ir pagrindines „Biržų duonos” prekinio ženklo savybes – gebėjimą išlaikyti senąsias gamybos tradicijas bei efektyviai reaguoti į vartotojų skonių ir rinkos pokyčius.

Roberto Daškevičiaus / VMG nuotr.

08 

Konservuoti rašomieji marškinėliai „Cotton twitter“

Diz. Martynas Kazimierėnas, 2012 m.

www.march.lt

[nggallery id=178]

Nori kažką pasakyti visiems? Tam nereikia nei interneto, nei socialinio tinklo paskyros. Parašyk tai sau ant krūtinės! Imk kreidos gabaliuką ir užrašyk savo žinutę ant „Cotton Twitter“ marškinėlių. Nori naujos žinutės? Tiesiog įmesk marškinėlius į skalbimo mašiną ir twittink iš naujo. Viską, ko tam reikia, rasi „Cotton Twitter“ pakuotėje, kurią sudaro vieneri, į ruloną suvynioti, 100 % medvilnės marškinėliai ir trys baltos kreidos gabalėliai – viskas „užkonservuota“ metalinėje skardinėje.

Dariaus Petrulaičio nuotr.

09

Pakuotė ir vizualinis identitetas  medui „AUS BAUS BUS MEDAUS“

Diz. Gabija Platūkytė, 2014 m.

[nggallery id=179]

Konkurso „Jaunojo dizainerio prizas 2014“ grafinio ir komunikacijos dizaino kategorijos publikos prizo laimėtoja Gabija Platūkytė sukūrė pakuotės dizainą ir vizualinį identitetą medaus produktų įmonei „Aus baus bus medaus“. Pagrindinė jos darbo inspiracija – bitė. Logotipe vaizduojamas stilizuoto rašto avilys, derinamas su užrašu. Pakuotėje ir etiketėse atsiranda motyvų, glaudžiai susijusių su šiuo vabzdžiu. Bitė yra juodai geltona, tad stengtasi išlaikyti šį dviejų spalvų skirstymą visame darbe. Medaus produktų daug, jie diferencijuojami dydžiais – maža, vidutinė bei didelė pakuotės. Taip pat skirstomi pagal pobūdį – medus, medaus produktai su priedais bei medaus žvakės: atitinkamai 2, 3 ar 4 dryžiais ant etiketės. Informacija perkeliama į knygutę, kabinamą ant produkto. Atidarius pakuotę šone, ji atrodo lyg sparnelius išskleidusi bitė.

 „Jaunojo dizainerio prizas“ organizatorių nuotr.

10

Kvepalų buteliukas „Lietuvos kvapas“

Diz. Juozas Brundza, Giedrius Laurušas, 2011 m.

www.lietuvoskvapas.lt

[nggallery id=180]

Kvepalų namams „Lietuvos kvapas“ sukurto buteliuko dizainas yra lakoniškas ir minimalistinis, truputį primenantis prieskonių indelį. Panaudotos dvi medžiagos: specialus ypač tvirtas plastikas ir natūralus riešutmedis. Tokiu būdu buvo siekiama atspindėti paties kvapo natas ir suderinti lietuviams būdingą artumą gamtai bei tradicijoms su modernia estetika. Kurdami šiuos kvepalus pagal Lietuvos kvapo legendą, vienos iš seniausių parfumerijos kompanijų pasaulyje, prancūzų „Galimard“, parfumeriai atrinko charakteringus kvapus ir sudėjo juos į kvepalų akordus. Tai aukščiausios kokybės trijų natų kompozicijos kvepalai. Buteliukų dizaineris – Juozas Brundza, pakuotės grafikos autorius – Giedrius Laurušas. Gamintojas: VšĮ „LT Kvapai“.

„Lietuvos kvapas“ nuotr.

Parašykite komentarą