Klaipėdoje – Medos Norbutaitės tapybos paroda „Potekstės”

Nuo 2019 m. rugpjūčio 15 d. Naujojoje Klaipėdos galerijoje (mados ir verslo centre „Herkaus galerija”, Herkaus Manto g. 22) ir galerijos filiale („Mercedes-Benz” automobilių centre UAB „Silberauto”, Vilniaus pl. 8, Sudmantų k., Sendvario sen., Klaipėdos r.) veiks Medos Norbutaitės (Vilnius) tapybos paroda „Potekstės”. Žymios viduriniosios kartos lietuvių tapytojos kūryba apibūdinama kaip siurrealizmo ir simbolizmo mišinys, postmodernus barokas, jai būdingas pompastikos ironizavimas grotesku.

Meda_Norbutaite

Meda Norbutaitė, „Saldymečio šešėliai“, drobė, aliejus, 120×150 cm, 2017 m.

Paveiksluose objektų vaizdai jungiami į simbolines prasmes, ieškoma loginio ryšio tarp jų. Tai organizuojama per simbolius bei jų jungtis į kodus. Jie atpažįstami, bet savaip interpretuotini. Prasmė gali prarasti tiesioginę reikšmę. Tokios paveikslų potekstės kviečia komunikuoti.

Objektai talpina savyje informaciją ir vienokią ar kitokią santykio su jais formą. Stebintis paveikslą gali kurti savus naratyvus. Tarp vaizduojamų objektų pavidalų nešamos žinutės ir santykio tarp jų ar buvimo konteksto bei vaizdavimo pobūdžio įvyksta formaliai neišreikštas vaizdų ryšys, tapybinė implikacija.

Kūriniuose dominuojančios temos – žmonių santykiai bei jų provokuojamos būsenos ar elgsenos, pradedant nuo buities teritorijos iki istorijos, religijos ar politikos aspektų. Tai kasdienių pastebėjimų refleksijos, įžvalgų, apmąstymų ištransliavimas apie amžinybę ir laikinumą, tiesą ir melą, aistras ir išgyvenimus.

Kūriniuose naudojamas meninis vaizdavimo būdas – groteskas, pagrįstas kontrastu tarp grožio ir bjaurasties, tarp ironijos ir tragiškumo, tarp realių objektų ir netipinių jų būvių, kontekstų. Mane domina savitikslis disonansų derinimas – alogiškos vaizdų jungtys, metaforiškumas, dviprasmiškumai, sąlygiškumas, liūdnas humoras. Siekiu, kad stebint paveikslus būtų juntamas džiugesys, sumišęs su liūdesiu, gėrėjimasis kartu su šiurpo pojūčiu, apmąstant tas mūsų žmogiškąsias savybes ar elgsenas, kurias pavadinčiau kenksmingai nekaltomis.

Meda Norbutaitė

Pasak menotyrininko Antano Andrijausko, „dabartinės Lietuvos vaizduojamosios dailės kraštovaizdyje Meda Norbutaitė išsiskiria intelektualumu ir pabrėžtinu jausmingumu, apnuoginančiu jos aistringą prigimtį. Iš čia kyla gaivališką energiją spinduliuojanti paveikslų plastinė kalba, neretai šokiruojantys atvirumu erotiniai motyvai, prisodrinti daugybės efektingų barokinių detalių. Paveiksluose vaizduojamos žmonių figūros ir daiktai dažniausiai ištapomi pabrėžtinai tikroviškai išryškinant manieringus reljefus ir garankščiuotus paviršius. Tačiau kartais, ypač erotinėse vizijose ir vadinamuosiuose „minčių natiurmortuose”, įprastines daiktų savybes iškreipia iš poetinio tikrovės suvokimo išplaukiantis metaforiškumas; ryškėja sugretinimų alogiškumas, realūs daiktai susipina su nerealiais sapnų ir erotinių fantazijų sukurtais vaizdiniais. Paveikslų vaizdinė sistema kuriama iš asociatyviais ryšiais susijusių skirtingų detalių, perimtų iš įvairių dailės krypčių (pavyzdžiui, realizmo ir simbolizmo arba natūralizmo ir abstrakcijos) ir sujungtų tarpusavyje koliažo estetikos principu, todėl neretai oponuojančių viena kitai”.

Apie dailininkę

Meda Norbutaitė 1985 m. baigė Šiaulių dailės mokyklą, 1990 m. – Kauno aukštesniąją meno mokyklą. 1990–1998 m. studijavo tapybą Šiaulių universiteto Menų fakultete pas profesorių Vincentą Gečą, įgijo magistro laipsnį. 1997–2011 m. dirbo Šiaulių universitete, nuo 2006 m. dėsto Vilniaus Gedimino technikos universitete. Šiuo metu M. Norbutaitė yra VGTI Fundamentinių mokslų fakulteto Grafinių sistemų katedros bei Kazimiero Simonavičiaus universiteto Kūrybos visuomenės ir ekonomikos instituto docentė, lektorė.

Nuo 1999 m. M. Norbutaitė yra Dailininkų sąjungos narė. Jos kūrybos sritis yra molbertinė ir sieninė tapyba, piešimas mišriomis technikomis. Dailininkė surengė autorines parodas Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje, Sankt Peterburge (Rusija), Liubline (Lenkija), Langentalije ir Berne (Šveicarija). Dalyvavo daugiau nei 170 grupinių parodų, projektų Lietuvoje, Latvijoje, Estijoje, Moldavijoje, Baltarusijoje, Olandijoje, Vokietijoje, Čekijoje, Šveicarijoje, Norvegijoje, P. Korėjoje, Rusijoje, Slovėnijoje, Kroatijoje, Lenkijoje ir kt.

2003 m. dailininkė pelnė Šveicarijos Gerberto Rufo fondo „Swiss Baltic Net Graduate Award” premiją, 2011 m. tarptautinėje tapybos bienalėje „Bienala Internationala de Pictura Chisinau” pelnė nominaciją, 2017 m. tarptautiniame meno forume „Winter Insomnia” Sankt Peterburge užėmė antrąją vietą.

Paroda veiks iki rugsėjo 12 d.

2 komentarai

  1. Asta

    Na,tekstas puikus,o nuotrauka tik viena?? Bent keleto paveikslu su pačios dailininkės nuotrauka būtų gerai. O įkelti keli akstesni darbai būtų idealu! Jūsu straipsnis savo pavidalu ir struktura niekuom nesiskiria nuo ekonomikos skilties.

    • kulturpolis

      Gerb. Asta, ačiū, kad skaitote Kulturpolis.lt! Tekstas apie Medos Norbutaitės parodą šiuo atveju – ne recenzija ar straipsnis apie autorę, tai dailininkės ir Naujosios Klaipėdos galerijos kvietimas aplankyti parodą Klaipėdoje. Mes prisidedame prie šio kvietimo ir nuoširdžiai rekomenduojame pamatyti paveikslus “gyvai” – ne nuotraukose 🙂
      Dėl nuotraukų publikavimo prie pranešimo spaudai LATGA yra nustačiusi gana griežtas taisykles – viena kūrinio nuotrauka prie vieno pranešimo apie parodą. Jei neturime menininko leidimo publikuoti daugiau nuotraukų, stengiamės laikytis taisyklių.
      Gerų įspūdžių Medos Norbutaitės parodoje! Pagarbiai – Kulturpolis.lt

Komentuoti: kulturpolis Atšaukti atsakymą