„Vėjo arfa”: premjera ir meditacija

Lietuvių, latvių ir amerikiečių šiuolaikinė muzika užpildys Klaipėdos koncertų salę rugsėjo 28 dieną, penktadienį, 18.30 val. Ši Klaipėdos kamerinio orkestro programa pavadinta pagal joje skambėsiantį premjerinį Justės Janulytės kūrinį „Vėjo arfa”. Be jo, koncerte klausysimės latvio Janio Ivanovo bei pripažintų amerikiečių kompozitorių Davido Lango ir Johno Adamso muzikos. Orkestrui diriguos Normunds Šnē (Latvija), solo partijas atliks Mindaugas Bačkus (violončelė) ir Sergejus Okruško (klavesinas).

Mindaugas_Backus_V_Petriko_foto

Mindaugas Bačkus. Vytauto Petriko nuotr.

Justės Janulytės kūrinys „Vėjo arfa” sukurtas Th. Manno festivalio užsakymu ir pirmą kartą nuskambėjo liepos mėnesį Nidoje. „Rašydama iš anksto žinojau, kad mano kūrinyje turėtų skambėti klavesinas ir styginiai. O vėjo arfa juk susijusi su Nida, pajūriu. Nežinojau, ar Kuršių nerijoje šis instrumentas yra, tačiau tokiame vėjuotame krašte jis, manau, puikiai skambėtų. Mano kūrinys yra vėjo arfos metafora”, – teigė Nacionaline premija už vizualiųjų metaforų muzikinį įprasminimą įvertinta muzikė.

Italijoje gyvenančios kompozitorės kūrybinės inspiracijos būna ir literatūrinės, ir filosofinės, bet dažniausia ateina iš gamtos. Jau kiek vėliau, per kūrybos procesą, į J. Janulytės akiratį pateko Johanno Wolfgango von Goethe’s „Fausto” ištrauka: „Vėl traukia pasinert į dvasios rimtį / Seniai nebepatirtas ilgesys, / Plevenančiuos dainos garsuos suspindi / Švelnus Eolo arfos skambesys” (vertė Antanas A. Jonynas). „Mano kūrinys yra ne instrumento, o paties gamtos fenomeno muzikinė išraiška. Klavesinas beveik nerezonuoja, tad rezonansas išgaunamas styginiais instrumentais. Pamažu jis atsiskiria nuo garso šaltinio, tampa savarankiškas ir, pasiekęs aukščiausių tonų, galiausiai vėl į jį sugrįžta”, – teigė vasarą Klaipėdoje viešėjusi ir su kūrinio atlikėjais premjerą rengusi J. Janulytė.

Minėto kūrinio solo partiją klavesinu skambins Sergejus Okruško. Jis yra gerai žinomas Lietuvoje pianistas ir klavesinininkas, patyręs įvairių stilių – tiek baroko, tiek šiuolaikinės muzikos interpretatorius.

Normundas_Sne_Foto_V_Petrikas

Normundas Šnē. Vytauto Petriko nuotr.

Šio kūrinio atlikimui kompozitorė pasirinko ir su Klaipėdos kameriniu orkestru suvedė žymų latvių dirigentą Normundą Šnē. „N. Šnē puikiai suvokia mano muziką ir perteikia ją taip jautriai kaip joks kitas. Jei ne šis dirigentas, beje, pagal specializaciją – obojininkas, mano kūrybinis kelias, akivaizdu, galėjo būti kiek kitoks”, – teigia Justė.

Elegancija ir subtiliu muzikiniu skoniu pasižymintis N. Šnē ištikimas savo vadovaujamam kolektyvui „Sinfonietta Riga” ir nedažnai koncertuoja kaip kviestinis dirigentas. Šiame koncerte su klaipėdiečių orkestru jis dar atliks savo tautiečio Janio Ivanovo kūrinį bei amerikiečių minimalisto Johno Adamso pulsuojančią minimalistinę kompoziciją „Shaker Loops” / „Virpesių kilpos”.

Klaipėdos kamerinio orkestro meno vadovas, violončelininkas Mindaugas Bačkus grieš Davido Lango koncerto „pomirtinis pasaulis” / „world to come” violončelei ir kameriniam orkestrui solo partiją. D. Langas yra vienas žinomiausių JAV dabarties kompozitorių, muzikas-filosofas, savo kūryboje apmąstantis būties trapumą ir jėgą. Pernai Klaipėdoje viešėjęs kompozitorius puoselėja šiltus jausmus mūsų kraštui, nes jo senelis gimė Gargžduose.

Šiemetinėje „Permainų muzikoje” pristatomos net penkios D. Lango kompozicijos. Koncertas „pomirtinis pasaulis” – tai malda, kupina savistabos ir asmeniškumo. Tai meditacija apie tikėjimą ir beviltiškumą, užduodant esminį klausimą apie mirtį ir gyvenimą.

Subtilių Justės Janulytės premjerų ir stipraus poveikio turinčių Davido Lango kūrinių įkvėptos programos – labai laukiami įvykiai Klaipėdos koncertų salėje. Prisijunkite ir išgirskite „Vėjo arfą”!

Klaipėdos koncertų salės informacija

Parašykite komentarą