Lietuviškas identitetas pagal trio „Agora”

Pirmasis trio „Agora” kartas Klaipėdos koncertų salėje – su intriguojančia specialiai jiems parašyta lietuviška programa ir keliais užsienio kūrėjų opusais! Žilvinas Brazauskas (klarnetas, Lietuva / Vokietija), Natania Hoffman (violončelė, Italija / JAV / Belgija), Robertas Lozinskis (fortepijonas, Lietuva / Didžioji Britanija) yra laukiami atlikėjai Europos koncertų salėse. Jų koncertas „Tapatybės jungtys” vyks lapkričio 13 dieną, antradienį, 18.30 val., jame ansamblis pristatys savo kompaktinę plokštelę bei naująją programą, skirtą Lietuvos valstybės atkūrimo 100-mečiui.

Trio_Agora

Trio “Agora”. KKS archyvo nuotr.

Trio „Agora” susikūrė 2015 m. ir po metų debiutavo „Jong Talent” festivalyje Olandijoje. Nuo to laiko koncertavo Vokietijoje, Belgijoje, Italijoje ir Lietuvoje. Pavadinimą „Agora” kolektyvas pasirinko neatsitiktinai. Senovės Graikijoje taip buvo vadinama centrinė miesto aikštė, kur rinkdavosi visi miestelėnai. Pavadinimas gimė kaip idėja ansamblio susitikimams, kai muzikavimas suburia trio narius iš skirtingų šalių: Berlyne (Vokietija) gyvenantį Žilviną Brazauską, Briuselyje (Belgija) reziduojančią Natanią Hoffman ir Glazge (Didžioji Britanija) įsikūrusį Robertą Lozinskį.

Trio kūrybiškai plėtoja projektus, kurie nepaklūsta tradicinėms epochų ir žanrų riboms. Ansamblis siekia nuolat bendrauti su publika, įtraukti klausytoją į dialogą. Koncertuose muzikai pristato atliekamus kūrinius, supažindina publiką su jų atsiradimo istorija, pasakoja, kaip asmeniškai yra susiję su skambančia muzika. 2017 m. trio įrašė kompaktinę plokštelę „Youth”, taip išplėsdami klarneto, violončelės ir fortepijono ansamblio repertuarą, sukurdami naujų aranžuočių kitokiai instrumentų sudėčiai parašytiems kūriniams.

Klarnetininkas Žilvinas Brazauskas – daugelio respublikinių ir tarptautinių konkursų laureatas, Kauno J. Naujalio muzikos gimnazijos absolventas, studijavęs Liubeko aukštojoje muzikos mokykloje, šiuo metu – Berlyno Hannso Eislerio aukštojoje muzikos mokykloje. Atlikėjas bendradarbiauja su įvairiais orkestrais, labai daug dėmesio skiria kamerinei muzikai.

Violončelininkė Natania Hoffman gimė JAV, studijavo Sarbriukeno (Vokietija) aukštojoje muzikos mokykloje, baigė Liubeko aukštąją muzikos mokyklą ir Briuselio konservatoriją, taip pat studijavo prestižinėje „Chapelle Musicale Reine Elisabeth”. Solistė dalyvavo įvairiuose Europos muzikos festivaliuose, meistriškumo pamokose pas pasaulyje žymius violončelininkus.

Pianistas Robertas Lozinskis – Kauno J. Naujalio muzikos gimnazijos absolventas, studijavęs Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje, Berlyno menų universitete, Karališkojoje Škotijos konservatorijoje. Šiuo metu žinias gilina Berlyno Hannso Eislerio aukštojoje muzikos mokykloje. Gausiame pelnytų apdovanojimų sąraše – 2015 m. tarptautinio M. K. Čiurlionio pianistų konkurso I premija bei specialieji prizai, taip pat pirmoji vieta konkurse Šipdrouve (Didžioji Britanija). Beje, Robertas jau yra pasirodęs Klaipėdos koncertų salėje.

2017 metais „Agora” nariai paprašė penkių lietuvių kompozitorių sukurti naujus kūrinius, grįstus lietuvišku identitetu. Kiekvienas jų yra skirtingos tematikos, kurios puikiai papildo viena kitą ir atspindi platų istorinį bei kultūrinį spektrą.

Joelis Hoffmanas parašė keturių dalių kūrinį klarnetui, violončelei ir fortepijonui, kuriame daugiausia dėmesio sutelkiama į lietuviškas sutartines. Jonas Jurkūnas inspiracijai pasitelkė užrašų sąsiuvinyje rastus doodle tipo piešinius, o Mykolas Natalevičius savo kūrinyje metaforiškai perteikia politinių kalinių, tolimojoje Rusijos šiaurėje stačiusių utopinį geležinkelį pavadinimu „Transpoliarinė linija” (1947–1953), išgyvenimus. Algirdo Klovos kompozicija – tarsi prisiminimų albumėlis, skirtas draugo atminimui, jos muzika grįsta lietuvių tautosakos motyvais, liaudies dainų intonacijomis ir išskirtine sutartinių polifonija.

„Spėjama, kad pagoniškojo lietuvių pasaulėvaizdžio centre buvo vaizduojama Didžioji deivė Lada – niekad nesibaigiančio pasaulio, žmonijos, gyvūnijos ir augmenijos valdovė”, – pateikiama jauniausios projekto kompozitorės Jutos Pranulytės kūrinio aprašyme. Jos kūrinys „Lada” grįstas sutartinių ritmo-garso modeliais, kurie siejami su Didžiajai deivei priskiriamais garsažodžiais lado, ladūto, ladutėla-tūto, aladum.

Šalia lietuviškosios programos nuskambės Sergejaus Rachmaninovo ir Ludwigo van Beethoveno opusai iš abiejų kompozitorių ankstyvojo kūrybos laikotarpio.

Įdomu, kad pačius trio atlikėjus sieja ryšys su Lietuva: nors violončelininkė Natania Hoffman gimė JAV, o užaugo Italijoje, jos prosenelis kilęs iš Zapyškio; kiti nariai gimė ir užaugo Lietuvoje. Pianistas Robertas Lozinskis turi rusiškų ir žydiškų šaknų, o Žilvino Brazausko seneliai kalbėjo tik lenkiškai. Tautinė atlikėjų šeimų įvairovė puikiai atspindi svarbius Lietuvos pokyčius per šimtą metų. Trio nariai teigia, kad ši programa yra bandymas ieškoti tapatybės jungčių ir jose išgirsti Lietuvos garsus.

Klaipėdos koncertų salės informacija

Parašykite komentarą