Vasilis Kesauris: apie Salvadoro Dali parodą, darbų originalumą ir kitus niuansus

Prieš dvejus metus KKKC Parodų rūmuose surengta pasaulinio masto kūrėjo Salvadoro Dali darbų paroda sulaukė stulbinamos sėkmės: rūmų durys neužsiverdavo nuo norinčiųjų iš arčiau pamatyti garsiojo siurrealisto darbų ekspoziciją, sudarytą iš įvairaus žanro kūrinių – litografijų, keramikos, skulptūros darbų, medalių.

kesauri1

Vienas iš parodos kuratorių Vasilis Kesauris (Vassili Kessaouri). Nerijaus Jankausko nuotr.

Po dvejų metų Parodų rūmų erdves vėl užpildė genialiojo siurrealisto Salvadoro Dali kūriniai, ir šįkart – dar labiau atpažįstami, dar labiau priartinantys mus prie tos stilistikos, kurios dėka jo vardas tapo žinomas visame pasaulyje. Išskirtinę galimybę pirmą kartą Klaipėdoje, o ir visoje Lietuvoje, pamatyti Dantės Aligjerio poemos „Dieviškoji komedija” iliustracijų ciklą, sukurtą Salvadoro Dali, suteikė parodos kuratoriai Vassili ir Aleksandre Kesauri. Jų vadovaujama kompanija „Art Expo” tik prieš keletą mėnesių šį ciklą įsigijo Paryžiaus aukcione, kuomet ankstesnė kūrinių savininkė aktorė Marina Vladi nusprendė parduoti dalį savo kolekcijos.

Vienas iš parodos kuratorių Vasilis Kesauris (Vassili Kessaouri) mielai sutiko plačiau pristatyti Salvadoro Dali parodą „Dieviškoji komedija” ir kompanijos „Art Expo” veiklą.

Į Klaipėdą atvežėte Salvadoro Dali „Dieviškąją komediją”. Kuo ypatinga šių kūrinių istorija?

Poemos „Dieviškoji komedija” iliustracijų ciklą Salvadoras Dali pradėjo kurti 1950 metais gavęs Italijos vyriausybės užsakymą Dantės Aligjerio 700-ųjų gimimo metinių proga. Tačiau netrukus šį užsakymą vyriausybė atšaukė, kadangi kilo skandalas – visuomenė pasipiktino, kad toks reikšmingas darbas buvo patikėtas ispanų dailininkui, ir dar siurrealistui. Bet Dali nusprendė tęsti darbą ir per 9-erius metus jį pabaigė. Po to keturios geriausios Prancūzijos ksilografijos dirbtuvės dirbo 55 mėnesius – beveik 5 metus, kad sukurtų 3500 medinių klišių ir atspaustų kūrinius. Šis jų darbas iki šiol išlieka vienas reikšmingiausių tokio pobūdžio darbų pasauliniu mastu.

Ar ši paroda Lietuvoje jau eksponuota?

Ne, jos Lietuvoje dar nebuvo. Tiksliau, visas ciklas dar niekad nebuvo eksponuotas. Aštuonis šio ciklo darbus klaipėdiečiai galėjo pamatyti Klaipėdoje vykusioje S. Dali darbų parodoje „Materialusis siurrealizmas”. Dabar gali pamatyti visą ciklą – 100 ksilografijų. Dali iliustravo kiekvieną poemos „Dieviškoji komedija” giesmę viena ksilografija, 100 giesmių – šimtas ksilografijų, atspaustų akvarele ant rankų darbo popieriaus su vandens ženklais. Prie kiekvieno ksilografijų ciklo pridedamas sertifikatas, liudijantis jo autentiškumą. Klaipėdoje eksponuojamo ciklo numeris – 1725.

O kiek iš viso buvo atspausta šių ksilografijų kopijų?

Ksilografijos pateiktos 6 tomais kartu su tekstu. Iš viso buvo išleisti 4765 ciklai, bet iš jų paskutinius 3900 komplektų sudaro tik iliustracijos, o pirmieji padalinti į grupes: 15 pirmųjų komplektų sudarė ksilografijos ir prie kiekvieno tomo buvo pridėta po spalvų dekompoziciją ir po graviūrą, 150 buvo su viena graviūra ir dekompozicija, ir taip toliau. Spalvų dekompozicijos, kurias galima pamatyti Klaipėdoje, yra iš tų pirmųjų penkiolikos komplektų. Savo kolekcijoje turime 6 ksilografijas su pilna dekompozicija – kiekvienai ksilografijai pridėta apie 60 dekompozicijos lakštų. Tiesa, parodai atrinkom tik kelis, nes jei viską eksponuotume – būtų ne 100, o 360 darbų, o su viskuo – apie 460, neužtektų vietos salėse (juokiasi).

Koks likimas tų Dali akvarelių, pagal kurias buvo gaminamos ksilografijos?

Po to, kai sukūrė ir atspaudė visą ksilografijų ciklą, buvo surengta vienintelė šių akvarelių paroda. Pasibaigus parodai po vieną akvarelę buvo įdėta į pirmą šimtą knygos egzempliorių, knygos buvo parduotos ar padovanotos ir pasklido po visą pasaulį. Ir niekas nežino, kur tos akvarelės dabar yra. Taigi ši serija – viena iš nedaugelio galimybių pamatyti vienoje vietoje visą Salvadoro Dali „Dieviškosios komedijos” ciklą. Liedamas šio ciklo akvareles Dali numatė, kad pagal jas bus kuriamos ksilografijos.

Šias ksilografijas įsigijote palyginti neseniai – lapkričio mėnesį. O kam anksčiau jos priklausė?

Visi šie darbai anksčiau priklausė aktorės Marinos Vladi ir Vladimiro Vysockio šeimai. Pernai aukcione Paryžiuje Marina Vladi kartu su kitais savo turėtais kūriniais pardavė ir šias ksilografijas. Jas įsigijo mano kolega Aleksandras Kesauris, jis yra ir antrasis šios parodos kuratorius.

Aleksande_Kesauri

Aleksandras Kesauris Salvadoro Dali ksilografijų ciklą „Dieviškoji komedija” prieš keletą mėnesių įsigijo Paryžiaus aukcione. Kompanijos „Art Expo” archyvo nuotr.

Kokių dar turite parengę parodų? Kur jas eksponuojate?

Šiuo metu kompanija „Art Expo” yra parengusi 13–14 įvairių parodų: Renė Magrito, Marko Šagalo, Leonor Fini, Edgaro Dega darbų ekspozicijas, šiuo metu Dega paroda vyksta Raudondvario dvare Kauno rajone. Bendradarbiaujam su visa Europa. Ši paroda iš Klaipėdos greičiausiai bus vežama į Slovakiją. Vien Dali esame parengę penkias skirtingas parodas, ši Klaipėdoje jau antroji, dar turim tris, pavyzdžiui, Dali dizaino darbų, kurioje Skiapareli rankinė, kaklaraiščiai, kvepalų flakonai, jo sukurti bilietai, įvairūs originalūs plakatai, medaliai, skulptūros ir kt.

Tapybos darbų neturit nė vieno?

Tapyba užblokuota Dali muziejuose ir niekur neišvežama. Bet tuose muziejuose beveik neįmanoma pamatyti tokių darbų, kuriuos savo parodose eksponuojame mes.

Dali ekspoziciją Klaipėdoje papildo ir tekstilės kūriniai.

Taip, 14 papildomų darbų iš dviejų kitų ekspozicijų kompanija „Art Expo” pateikė kaip bonusą Klaipėdos parodos rūmų lankytojams. Visi šie darbai pagaminti gavus Salvadoro Dali leidimą. Pavyzdžiui, šilkografija iš ciklo „Salvadoro Dali taro kortos” atspausta pagal Dali kurtas taro kortas filmui apie Džeimsą Bondą „Žmogus su auksiniu pistoletu”, tačiau užsakymas buvo atšauktas ir tų kortų filme nepanaudojo.

Žakardiniai mišria technika atlikti kūriniai irgi pagaminti Dali esant gyvam. „Atminties atkaklumas” ir dabar kabo Dali name-muziejuje. Kai tas darbas buvo pagamintas, Dali jį pamatė ir jam taip patiko, kad pasikabino namuose virš lovos, nes paveikslas, pagal kurį jis sukurtas, yra daug mažesnis. Iš viso tokių tekstilinių paveikslų buvo pagaminta 500. „Linkolnas Dali vizijoje” buvo išleistas kompanijos „Gala”, registruotos Amerikoje. Klaipėdoje eksponuojami sieniniai kilimai atlikti dviem technikomis – vieni austi iš įvairių spalvų siūlų, kiti atspausti litografiniu būdu.

kesauri3

Parodos kuratorius Vasilis Kesauris pateikė kūrinių sertifikatą, liudijantį parodos eksponatų autentiškumą. Nerijaus Jankausko nuotr.

Kartais abejojama tokiose parodose eksponuojamų darbų originalumu…

Lietuvoje pernai buvo eksponuota vieno rusų kolekcininko paroda. Jis teigė, kad tai originalūs Salvadoro Dali darbai, bet jo kolekcijoje yra darbų, išleistų fondo „Stratum” po Dali mirties. Šis fondas iki šiol leidžia Dali darbus, daugiausiai – skulptūras. Dali tai darbai ar ne Dali – ginčytinas klausimas. Pavyzdžiui, 2011 metais pagaminta skulptūra – ar ją galima laikyti Dali originalu? Asmeniškai man – tai ne originalas. Tai, ką galite matyti mūsų parodose, – viskas sukurta jam esant gyvam. Abejonių būti negali, nes yra visų darbų sertifikatai.

Kodėl parodą atvežėte į Klaipėdą, o ne, pavyzdžiui, į Vilnių?

Mūsų kompanijos projektai numatyti mažesniems miestams, nedideliems valstybiniams muziejams ar galerijoms. Vienintelis mūsų reikalavimas – ekspozicijos apsauga ir LED apšvietimas. Klaipėdos kultūrų komunikacijų centras puikiai pasiruošė šiai parodai, išleido nemažai lėšų, kad ją priimtų – tai didelis centro nuopelnas.

Salvadoro Dali paroda „Dieviškoji komedija” veiks iki 2016 m. liepos 3 d.

KKKC Parodų rūmų (Didžioji Vandens g. 2, Klaipėda) darbo laikas: trečiadienį–sekmadienį 11–19 val.

Parašykite komentarą