KKKC Parodų rūmai kultūros sostinės metus pradėjo Gruzijos menininkų paroda

Prabėgus vos kelioms dienoms po elegantiško Klaipėdos – Lietuvos kultūros sostinės kultūros uosto pristatymo į kultūrinių renginių verpetą įsitraukė ir Klaipėdos kultūrų komunikacijų centras, Parodų rūmuose pristatęs tarptautinį projektą – Tbilisio šiuolaikinio meno centro parengtą Gruzijos šiuolaikinio meno parodą „Spying Future / Spėjant ateitį”.

20170119-IMG_0656_9

Iš kairės: Gruzijos ambasados Lietuvoje nepaprastoji ir įgaliotoji ambasadorė J. E. p. Khatuna Salukvadzė, Klaipėdos meras Vytautas Grubliauskas ir KKKC direktorius Ignas Kazakevičius. Nerijaus Jankausko nuotr.

Garbių svečių viešnagė

Gruzijos šiuolaikinio meno parodos leitmotyvas – ateitis. Pasak KKKC direktoriaus, menotyrininko Igno Kazakevičiaus, tai labai simboliška, kadangi Gruzijos menininkai savo kūrybos strategijose akcentuoja bendruomeniškumą – ne meną menui, bet meno poveikį žmonėms, ir tokiu būdu kuria naująją Gruziją.

Parodos pristatymo renginyje dalyvavęs Klaipėdos miesto meras Vytautas Grubliauskas savo sveikinimo kalboje pabrėžė Gruzijos menininkų buvimo Klaipėdoje svarbą tokiomis reikšmingomis miestui dienomis: „Antrasis oficialusis Klaipėdos kaip kultūros sostinės akcentas yra iš karto tarptautinio lygmens renginys, ir ne bet kokia paroda, o spėjanti ateitį. Mane labiausiai suintrigavo ir nudžiugino ta aplinkybė, kad būtent Klaipėda įkvėpė Tbilisio menininkus kalbėti apie ateities kūrimą.” Meras dėkojo renginyje dalyvavusiai Gruzijos ambasados Lietuvoje nepaprastajai ir įgaliotajai ambasadorei J. E. poniai Khatunai Salukvadzei už pastangas, kad ši paroda atkeliautų į Klaipėdą.

Ambasadorė p. K. Salukvadzė taip pat neslėpė džiaugsmo, kad Klaipėda savo kaip Lietuvos kultūros sostinės metus pradeda Gruzijos šiuolaikinio meno paroda, ir išreiškė viltį, jog abiejų šalių kultūrinis bendradarbiavimas tęsis ir ateityje.

Menininkų žvilgsnis į ateitį

Parodai „Spying Future / Spėjant ateitį” Tbilisio šiuolaikinio meno centro vadovas ir parodos kuratorius Wato Tsereteli rengėsi beveik dvejus metus. Projekto temą kuratoriui padiktavo pažintis su KKKC Parodų rūmų erdvėmis: šios gruzinų menininkui pasirodė itin futuristiškos ir savo formomis primenančios kosminį erdvėlaivį, todėl jis pasiūlė Gruzijos įvairių sričių šiuolaikinio meno kūrėjams reflektuoti ateities tema.

Pasak W. Tsereteli, jam buvo šiek tiek netikėta, kad visi pakviestieji projekte dalyvauti menininkai galvoja apie ateitį ne kaip apie fikciją, o tarsi ji būtų čia ir dabar. Savo kūriniais jie ateitį perkėlė į dabartį – kūrė realybę, pavyzdžiui, Gela Kuprashvili savo keraminiais objektais „Stebintis” meta iššūkį šiuolaikinės visuomenės sekimo fenomenui. Įvairiose Parodų rūmų vietose įkurdintos akys tarsi nuolatos seka parodos lankytojus. Mamuka Japharidzė didelio formato, akinamai žydros spalvos instaliacijoje „Debesų archipelagas” reflektuoja įsivaizduojamas salas, kitus pasaulius, naujas žmonių gyvenimui tinkamas teritorijas ir siūlo susimąstyti apie perdėtą žmonijos veiklą gamtos atžvilgiu.

Bendruomeniškumo erdvė

Ypač didelio žiūrovų dėmesio susilaukė Mamuka Samkharadzė ir atskirą Parodų rūmų salę užimanti jo instaliacija „Mandala”. Savo kūrinyje autorius pateikė futuristinio miesto modelį iš archetipinės medžiagos – molio. Specialiai šiai parodai kuriama interaktyvi instaliacija paremta matematine ir geometrine progresija. Kad šį kūrinį suprastum, autorius siūlo eiti aplink jį ratu ir tuo pat metu stengtis pažvelgti į savo vidinį pasaulį bei bandyti jį pakeisti. „Mandala” ypatinga dar ir tuo, kad tapo menininko ir klaipėdiečių bendros kūrybos jungtimi. Pristatant parodą, vadovaujami menininko, į kūrybinį veiksmą labai nuoširdžiai įsitraukė Klaipėdos Eduardo Balsio menų gimnazijos moksleiviai ir gimnazijos direktoriaus pavaduotoja Jūratė Kavaliauskienė.

Paklaustas, kaip jaučiasi leisdamas instaliaciją kurti klaipėdiečiams, M. Samkharadzė buvo ramus: „Savo darbą aš vadinu idealia erdve. Ir šioje erdvėje bus kuriamos ne tik materialinės vertybės, bet ir dvasinės, gims naujos idėjos, ši erdvė taps žmonių bendravimo vieta. Jiems padės bendrauti ne tik kūryba, bet ir būgnų garsai bei čia vyksianti savotiška misterija. Šio kūrinio struktūra labai aiški, pasikartojanti, todėl lipdyti jį nebus sudėtinga. Menas – tai ne tik užbaigtas kūrinys, menas – tai ir kūrybos procesas. Todėl tai bus puiki priežastis bendrauti – ir su manimi, ir tarpusavyje.”

Į klausimą, ko palinkėtų klaipėdiečiams, kursiantiems jo instaliaciją, menininkas atsakė vienu žodžiu: „Draugauti.” Pagrindinės M. Samkharadzės kūrybos temos yra jo vidinio pasaulio ryšys su pagrindiniais gamtos elementais. Savo kūriniu menininkas sukūrė erdvę „santykiams” tarp žmonių ir archetipų. Būgno ritmo garsas tapo parodos pristatymo metu menininko atlikto performanso epicentru, į kurį netruko įsilieti ir viena iš parodos lankytojų – kūrybiniu pseudonimu Nur Orly prisistatanti moteris pagauta impulso leidosi šokti tarsi atlikdama mistinį ritualą. Netrukus improvizuoto performanso kūrėjai apsikeitė vaidmenimis – po trumpos pamokos jau paslaptingoji moteris mušė būgną, o menininkas savo emociją reiškė šokiu. KKKC Parodų rūmai išties įkvepia bendrauti…

Paroda veiks iki 2017 m. vasario 19 d.
KKKC Parodų rūmų (Didžioji Vandens g. 2, Klaipėda) darbo laikas: trečiadienį–sekmadienį 11–19 val.

Parašykite komentarą