Lietuviškas dizainas, „kirtęs” valstybines sienas

Lietuvių dizainas jau seniai nebėra lokalus reiškinys. Į užsienio konkursus, kirsdamas įvairių šalių sienas, jis skraido ne ką rečiau, nei mūsų emigrantai. Tarptautiniai dizaino apdovanojimai ir įvertinimai, kuriuos per pastaruosius kelerius metus iš įvairių pasaulio kampų susirinko lietuvių dizaineriai, niekaip netilptų į vieną straipsnį. Visų ir netalpinsime. Įkvėpimui: lygiai 10 lietuviškų nugalėtojų iš skirtingų dizaino sričių – nuo produkto dizaino iki pakuotės, leidybos, vizualinio identiteto ir net ekstremaliems išbandymams skirto dizaino.

Paspirtukas „Raven”
(dizaineris Ignas Survila / „Citybirds”)

„Raven’as” – paspirtukas iš „Citybirds” miesto paukščių šeimos. Jo misija tapti lengviausiu pasaulyje paspirtuku, skirtu solidiems miesto žmonėms. Stilingas ir prabangus „juodvarnis” yra dar labiau patobulintos konstrukcijos, nei jo vyresnysis brolis „balandis”. „Raven’as” sveria vos 1,6 kg, o tai yra tas pats, kas neštis nešiojamąjį kompiuterį. Ką laimėjo „Raven’as” ir jo kūrėjas dizaineris Ignas Survila? Tiesą sakant, už „Raven’ą” jis parsivežė beveik visą „karietą” stipriausių tarptautinių dizaino apdovanojimų: aukščiausią platininį apdovanojimą „A’Design Award” konkurse transporto dizaino kategorijoje (Italija), „Red Dot Award Concept Design” apdovanojimą mobilumo kategorijoje (Singapūras), „Core77 Design Award. Student Notable” apdovanojimą transporto kategorijoje (JAV) bei sidabro medalį „Geneva inventions” transporto kategorijoje (Šveicarija). Beje, paspirtuką jau galima užsisakyti, tad 12 ar dar daugiau brolių juodvarniais lakstančių į gatves išriedės jau netrukus.

Veidrodis „MUDU”
(dizaineriai Povilas Žakauskas, Povilas Daugis / „HEIMA architects”)

Pavasaris. Niujorkas. „MoMA” muziejus. Daugiau kaip 80 metų leidžiamas legendinis žurnalas „Interior Design” ir kultinė dizaino paroda ICFF pristato „NYCxDESIGN 2017 Awards” apdovanojimus. Ir, įsivaizduokite, atsiimti dizaino „oskaro” eina ne kas kitas, o lietuviai – Jurgis Garmus ir Laurynas Kerpė už lietuvių architektų „Studio Heima” sukurtą veidrodį „Mudu”. Konceptualaus lietuviško prekės ženklo „jot.jot” kūrinys griauna mitą, kad veidrodis – tik plokščias sienos aksesuaras, kuris kartais dar ir pasako, kas pasaulyje gražiausias… „Mudu” kitoks, jis yra lyg skulptūra, kurią galima apžvelgti iš visų pusių, nes jis neturi savo „blogosios pusės”. Veidrodžio kiautas pagamintas iš koriano akmens, o dizaino koncepcija paremta kontrastu: sunkus tūris prieš lengvą rėmą, formos paprastumas prieš dėmesį detalėms, lenktos linijos prieš tiesias.

Knyga be pavadinimo
(dizaineriai Tadas Kazakevičius, Karolis Rūkas, Mantas Velykis / „McCann Vilnius”)

Radikalus dizainas ir dar radikalesnis turinys – tokia yra knyga apie savižudybes. 18. Tiek tikrų, supakuotų istorijų perskaitysite tik atplėšę atskirus lapus. Savižudybė – sudėtinga tema, kuria nelengva kalbėti, todėl ir idėja išleisti knygą su žmonių, kurie patyrė savižudybę artimoje aplinkoje, istorijomis, reikalavo nestandartinio požiūrio. Taip atsirado knyga ____________. Jos viršelis – tai brūkšnys, tarsi vieta pavadinimui įrašyti, mintims išsakyti. Knygos dizaine dominuoja žydra spalva, kuri visame pasaulyje reiškia paramą žmonėms, norėjusiems nusižudyti ar patyrusiems savižudybę artimoje aplinkoje. Tarptautiniame „Balticbest” kūrybingumo festivalyje ši radikalaus turinio ir unikalaus dizaino knyga nuskynė auksą dizaino ir sidabrą tiesioginės rinkodaros kategorijose (Estija).

Vizualinis identitetas „Fotostudija gamykloje”
(dizaineriai Aidas Šumskas, Kristina Alijošiūtė, Mindaugas Juozapavičius / „CLINIC 212″)

„Balticbest” bronzą už dizainą susipakavo dar viena Vilniaus kūrybinė agentūra – „Clinic 212″. Jie sukūrė vizualinį identitetą ilgametę istoriją turinčiam norvegų baldų gamintojui „Svenheim”. Kurdami naują katalogą, skirtą Skandinavijos rinkai, lietuvių kūrybininkai nusprendė pabrėžti kontrastą tarp chaotiškos ir užverstos gamyklos aplinkos bei švarių, struktūruotų ir funkcionalių galutinių jos gaminių. Tam fotostudiją jie įsirengė pačioje gamykloje. Taigi, viskas pavirto savotiška dizaino galerija industrinėje aplinkoje su „parodą” lydinčiu katalogu.

Viskio pakuotės dizainas „Karūnuotasis” / „King&Mouse”
(dizaineriai Aidas Šumskas, Birutė Bikelytė, Mindaugas Juozapavičius / „CLINIC 212″)

Dar vienas svarbus apdovanojimas šiemet atvežtas į kūrybinės „klinikos priimamąjį” – sidabras iš tarptautinio reklamos festivalio „Golden Hammer”, vykusio Latvijoje. Ir šį kartą – už pakuotės dizainą limituoto leidimo viskiui, sukurtam puikiai žinomo Vilniaus baro „King&Mouse”. Įkvėpti prekės ženklo pavadinimo ir gėrimo sudėtyje esančių škotiškų viskių kokybės, „CLINIC 212″ sukūrė pakuotę, primenančią monumentą. Pirmoji pasaulyje laužytų geometrinių formų viskio pakuotė labai išsiskiria iš kitų viskių baro lentynose. Unikalus dizainas ir vos 257 butelių tiražas – tiek pakako, kad jis būtų įvertintas ir pakuočių dizaino biblija vadinamo amerikietiško portalo „The Dieline”.

Knyga „7 ingredientai vaikams”
(dizaineriai Alfas Ivanauskas, Paulius Budrikis / „Juicy Square”)

Dar viena lietuviška knyga ir dar viena leidybos pasaulio bronza už dizainą į Lietuvą atkeliavo iš Kinijos – „World Gourmand Cookbook Awards” apdovanojimų. „Virtuvės mitų griovėjai” su knygos autoriumi Alfu Ivanausku sukūrė įspūdingą kulinarinę knygą „7 ingredientai vaikams”, užtaisytą tikru kūrybingumo užtaisu. Ją iliustravo grafikos dizaineris Paulius Budrikis, nupiešęs pagrindinio herojaus Septynrankio ir jo draugų istorijas. Gavę šią knygą, vaikai gauna tiesioginį bilietą į fantastišką kulinarinį pasaulį, kuriame atras per 50 receptų, kelis iš jų itin slaptus (pavyzdžiui, kaip pasigaminti drąsos, jėgos ar draugystės eliksyrus), taip pat sausainių formeles, pyragų trafaretus ir lipdukus. Čia svarbi kiekviena dizaino detalė, nes knyga skirta lavinti vaikų įgūdžius ir ugdyti kūrybiškumą.

Apsauginės pirštinės „Granberg® 5501″
(dizaineris Virginijus Urbelis / „Granberg AS”)

Ar įsivaizduojate, kaip atrodo pirštinės, kurios apsaugo rankas nuo ekstremalių smūgių ir pjūvių? Tai ne mokslinė fantastika, tokias pirštines matote čia ir jas sukūrė KTU dėstytojas doc. dr. Virginijus Urbelis kartu su norvegų kompanija „Granberg AS”. Už šį dizaino, mokslo ir inžinerijos išradimą lietuvis iš Vokietijos parsivežė prestižinį „Red Dot” pramoninio dizaino apdovanojimą, beje, jau antrą iš eilės! Pirštinės tikrai neskirtos lengviems pasivaikščiojimams šaltais žiemos vakarais. Jos pritaikytos ekstremalioms darbo sąlygoms, pavyzdžiui, jų prireiks gelbėtojų ir kalnakasybos operacijose, naftos ir dujų pramonėje, laivų ar naftos platformų statybose ir kitose sunkiosios pramonės įmonėse. Viršutinė pirštinės dalis turi specialios amortizuojančios medžiagos elementus, kurie sugeria smūgio jėgą ir apsaugo kaulus nuo pažeidimų. Pirštinės lengvai prisitaiko prie vartotojo pirštų formos, o antismūginiai elementai neapriboja judesių ir leidžia jas lengvai apsimauti. Taigi, nenugalimas dizaino ir mokslo derinys dizaineriui padėjo sukurti ne tik funkcionalų ir originalų produktą, bet ir gauti už jį tarptautinį apdovanojimą.

Vizualinis identitetas „Nomad Apparel”
(dizaineriai Domas Mikšys, Augustinas Paukštė / „Andstudio”)

O dabar truputį pakvėpuokime Skandinavija ir įkvėpkime laukinės šiaurės oro. Grafikos dizainerių duetas – Domas Mikšys ir Augustinas Paukštė, įkvėpti atšiaurios šiaurietiškos estetikos, sukūrė naują vizualinį identitetą „Nomad Apparel”, skirtą šiaurietiškos prigimties, švariam, drąsiam ir madingam prekės ženklui. Šiuolaikiniai nomadai – miesto klajokliai, užtektinai drąsūs atrodyti ir daryti dalykus taip, kaip norisi jiems. Toks ir jų vizualinis identitetas – visiškai švarus ir neperkrautas, nes stiprus pats iš savęs, kaip šiaurė. Už tai šis projektas laimėjo tarptautinį apdovanojimą grafinio ir komunikacijos dizaino kategorijoje „A’Design Award” apdovanojimuose, vykusiuose Italijoje.

XXI amžiaus užkandis „Beatdrops”
(dizainerė Barbora Adamonytė-Keidūnė / „Brisk Days”)

Dizaino virtuvės šefė Barbora Adamonytė-Keidūnė pristatė ateities maistą tiesiai į tarptautinį „Electrolux Ideas Lab” konkursą (Švedija). 530 idėjų iš 73 šalių – tokios konkurencijos sulaukė jos sukurtas startuolis „Beatdrops” ir netrukus tapo vieninteliu lietuvišku projektu, išrinktu į 50-ies unikaliausių idėjų topą. „Beatdrops” kamuoliukai – tai XXI amžiaus užkandis, valgomas be jokių papildomų įrankių. Jo sudedamosios dalys – aukštos kokybės ingredientai ir vietiniai produktai: trintos daržovės, vaisiai ir vitaminai. Kamuoliuko kevalui sukurti naudojama „Agar Agar” medžiaga yra kramtoma ilgiau, todėl valgant išsiskiria daugiau seilių, vaisiai ir daržovės yra efektyviau suvirškinami bei geriau įsisavinami. Visa tai aktyvina pojūčius ir keičia valgymo tempą, nes reali „Beatdrops” užduotis – pakeisti greitus užkandžius bei dar greitesnį jų vartojimą. Be to, šis užkandis tinka veganams, yra be cukraus, laktozės ir gliuteno, o kamuoliuko kevalą galima suvalgyti arba išmesti kaip banano žievę, nes jis suyra natūraliai, taigi „Beatdrops” dar ir neteršia planetos.

Kepurės „Hello!Moon Reflective”
(dizainerės Viltė Martusevičienė bei Aušra Kačinskaitė / „Hello!Moon”)

Šviečiančios kepurės iš Mėnulio… Rimtai, iš pirmo žvilgsnio tai paprasta žieminė kepurė su didžiuliu bumbulu, iš antro – ji tiek nepaprasta, kad net gavo „Red Dot” apdovanojimą mados dizaino kategorijoje. „Hello!Moon” dizainerių duetas kuria drabužius su fosforo arba atšvaito funkcijomis, būtent šią funkciją atlieka ant kepurės esantis bumbulas. Megzta kepurė savo paslaptį atskleidžia sutemus, nes bumbulas atspindi šviesą. Vos tik pasiekus šviesos srautą, atšvaito funkcija „įsijungia” ir bumbulas pradeda spindėti tamsoje. Dienos metu ši funkcija tampa matoma fotografuojant su blykste, o sukurti tokią kepurę įkvėpė mistinė Mėnulio savybė atspindėti šviesą. Tad panašu, kad lietuviškas dizainas jau kerta ne tik valstybines, bet ir tarpplanetines sienas…

Parašykite komentarą