2015 m. geriausi lietuviško industrinio dizaino darbai

Nuo oranžinio paspirtuko iki kosminio „Porsche”, nuo „džinsinių” grindų iki futuristinio kūdikių vežimėlio su oro filtru – štai toks platus lietuvių dizainerių kuriamų dizaino objektų diapazonas. 2015-aisiais tarptautinius dizaino apdovanojimus lietuviai sėmė beveik saujomis. Metų retrospektyva – daugiausiai apdovanojimų nuraškę lietuviško industrinio dizaino darbai.

Paspirtukas „Pigeon” (diz. Ignas Survila)

VDA dizaino magistrantūroje vis dar tebestudijuojantis dizaineris Ignas Survila už perspektyvomis besitaškantį oranžinį paspirtuką „Pigeon” šiemet ir per visą lietuviško dizaino istoriją susišlavė daugiausiai įvairaus svorio tarptautinių dizaino apdovanojimų. Europoje „Pigeon” susirinko itališką ir šveicarišką sidabrą „A’Design Award” apdovanojimuose ir Ženevos inovacijų parodoje, gavo kultinį „Red Dot Award” apdovanojimą dizaino koncepto kategorijoje Vokietijoje, o iš JAV, Los Andžele vykusios „Core77 Design Award” konferencijos Ignas grįžo net su dviem apdovanojimais.

Dar prieš tai per „Kickstarterį” Ignas susirado gamintoją Azijoje – kiną Zwangą Guyuną, kuris pagamino serijinio „Pigeon” prototipą. Panašu, kad netrukus lietuviškas paspirtukas bus paleistas į serijinę gamybą. Tuo tarpu Ignas kartu su verslo partneriu šveicaru Michelu Barro Ženevoje toliau tobulina pižono konstrukciją. Paspirtukas labai funkcionalus, jis susilanksto vienu kojos paspaudimu, todėl žmogui nereikia lankstytis, o perlenkus pižonas telpa beveik visur. Sulanksčius pižoną, susidaro žmogaus petį atkartojantis įlinkis, tad jį galima nešiotis užsimetus ant peties lyg rankinę. „Pigeon” sudaro vos trys esminės dalys: pagrindas, vairas, sukimosi, užsilenkimo mazgas. Panašu, kad ateityje „Pigeon” pretenduoja tapti lengviausiu paspirtuku pasaulyje, sveriančiu vos 2–3 kg.

High-end  klasės patefonas „Reed Muse 3C” (diz. Vidmantas Triukas)

Aukščiausio lygio audioaparatūrą gaminančios lietuvių įmonės „Reed” trejus metus kurtas unikalus patefonas „Reed Muse 3C” šiemet jau laimėjo du tarptautinius apdovanojimus svarbiausiuose pasaulyje dizaino apdovanojimuose „iF Design Award” ir „Red Dot Design Award” bei buvo pristatytas Taivane, Vokietijoje, Italijoje ir kt. Muse 3C yra unikalios konstrukcijos: dvejopos pavaros, dviejų motorų, sveria 25 kg ir kainuoja iki 20 000 eurų.

Tai bene vienintelis patefonas pasaulyje, leidžiantis pasirinkti dirželinę arba frikcinę pavarą, taip pat ji turi sensorinį valdymą ir fazinę pastovaus greičio palaikymo sistemą. Šis patefonas priskiriamas aukščiausios klasės garso technikos „High-end” grupei. Tik Lietuvoje gaminami unikalūs, nišiniai produktai yra skirti audiofilams ir eksportuojami į JAV, Europos Sąjungos šalis, Skandinaviją ir tokias tolimas šalis kaip Singapūras, Taivanas, Kinija, Pietų Korėja, Japonija.

Ekranų valiklis „ACME DROP Screen cleaner 2 in 1″ (diz. Julius Bučelis, Ignas Rumbutis)

Treji metai iš eilės. Tiek kartų lietuviška kompanija ACME laimi prestižinius dizaino apdovanojimus „iF Design awards” Vokietijoje ir „Geras dizainas” Lietuvoje. Šiemet prizai skrido už „ACME DROP Screen cleaner 2 in 1″ – tai dar vienas sumanus lietuvių dizainerių sprendimas.

Kaip ir visi „Urban harmony” produktai, ši priemonė kurta aktyviai gyvenančiam miesto žmogui, vertinančiam funkcionalumą, patogumą ir stilių. Išskirtinė produkto savybė – daugiafunkcionalumas. Papurškus nešvarų ekraną, jį tiesiog reikia nuvalyti flakonėlio šonu, kuris yra dengtas specialia neaustine mikropluošto šluoste. Taigi, viskas, ko reikia norint nuvalyti ekraną, yra vienoje vietoje. Vos 75 x 75 mm dydžio, plokščios formos valiklis lengvai telpa į bet kurią kišenę ar net piniginę. Nepaisant mažo dydžio – jis gali nuvalyti net 80 mobiliųjų telefonų ekranų!

Automobilio „Porsche type 64 concept 2039″ modelis (diz. Tomas Jankauskas)

Dizaineris Tomas Jankauskas sukūrė 2039-ųjų metų „Porsche” automobilio prototipą ir tapo pirmuoju lietuviu, gavusiu „Red Dot” apdovanojimą už automobilių dizainą (mobilumo kategorija). Ateities „Porsche” modelį sukurti Tomą įkvėpė šimtametis „poršo” prosenelis „Porsche type 64″, sukurtas dar 1939 metais. Jis buvo laikomas pačiu pirmuoju „Porsche” automobiliu, kuris tuo metu iš visų išsiskyrė neįprastomis, aerodinamiškomis linijomis.

Moderni senuko interpretacija – ateities sportinis automobilis „Porsche 2039″ taip pat pasižymi aerodinamiškomis, beveik kosminėmis kėbulo linijomis, o ateityje šio modelio kėbulas išskirtinę formą turėtų įgauti pasitelkus naujausias technologijas, pvz., erdvinį (3D) spausdinimą. Lietuviškos kilmės „Porsche” taip pat puikuojasi ir pažangiais techniniais sprendimais – daugiakampiu vėsinimu ir termoelektrine jėgaine, kuri išmetamųjų dujų karštį paverčia elektros energija.

Pelkių ąžuolo grindų kolekcija „DENIM” (diz. Vytautas Grigas)

Dar vienas „Red Dot” apdovanojimas produkto dizaino kategorijoje šiemet buvo įsegtas lietuviškoms „džinsinėms” (!) grindims, kurias pagamino jauna įmonė „Grigo”. Pagrindinis „Denim” grindų išskirtinumas būtent tas, kad jos atrodo taip, lyg būtų pagamintos iš džinsinio audinio. Melsvos spalvos medinis paviršius tam tikrose vietose atrodo nusitrynęs ir „išgarintas”, o grindlentės šone vėpso tikra geltona siūlė.

„Džinsinės” grindys ne tik atrodo, bet ir elgiasi kaip džinsinės – ten, kur daugiausia vaikštoma, grindlentės švelniai trinasi ir paviršius ilgainiui tampa pilkšvas. Toks efektas pasiekiamas technologiškai apdirbant natūraliai pilkos spalvos pelkių ąžuolą. Pelkių ąžuolas – tai kelis tūkstantmečius pelkėje po vandeniu, be saulės ir deguonies pragulėjęs ąžuolas, kurio mediena dėl pelkės aplinkoje vykstančių procesų įgauna naujų savybių. Tokia mediena yra ekologiška, pasižymi patvarumu, ilgaamžiškumu ir garsėja retai gamtoje aptinkamų ir interjero dizaine madingų spalvų palete – anglies juoda, sidabriškai pilka, mėlyna ar net violetine.

Kūdikio vežimėlis „Oro skydas” (diz. Dominykas Budinas)

VDA industrinio dizaino studentas Dominykas Budinas Helsinkyje vykusiame tarptautiniame dizaino konkurse „Electrolux Design Lab” užėmė antrąją vietą. Tai pirmas kartas istorijoje, kai lietuvis šiame konkurse pasiekia tokią aukštą poziciją, už nugaros palikdamas dar apie 1500 dizainerių iš 56 skirtingų pasaulio šalių. Už ką laimėjimas? Dominykas sukūrė unikalų dizaino konceptą „Oro skydas” – tai kūdikio vežimėlis su oro filtru, apsaugančiu nuo užteršto oro. „Electrolux” dizainerio Martin Alexandersson teigimu, lietuvio pasiūlyta kūdikio vežimėlio su oro filtru idėja gali susilaukti plataus pripažinimo daugelyje išsivysčiusių šalių, kur oro užterštumo problema yra ypač opi.

Baldų konstravimo sistema „Plus AIR” (diz. Nauris Kalinauskas)

Lietuviško dizaino pionierius Nauris Kalinauskas šiemet gavo du svarbius tarptautinius apdovanojimus. Pasaulinė intelektinės nuosavybės organizacija (PINO) dizainerį apdovanojo už kūrybinę veiklą pramoninio dizaino srityje, o italų rengiamame dizaino konkurse „A’Design Award” Nauris Kalinauskas gavo sidabrą už baldų konstravimo sistemą „Plus AIR”.

Ši sistema sukurta vadovaujantis daugiaaukščių pastatų konstravimo principais. Ant surenkamo pagrindo „klojamos” baldo aukštų „perdangos”, po to statomos vertikalios sienelės ir kiekviename aukšte įspraudžiamos standumo nugarėlės. Perdangų ilgis neribotas – jos jungiamos po sienelėmis paslėptomis „puzzle” tipo jungtimis. Tokiu būdu galima konstruoti įvairiausios konfigūracijos baldus – lentynas, pertvaras, recepcijas, darbo vietas ir kt., pritaikytus konkrečiai erdvei.

Kinetinis darbastalio šviestuvas „Tano” (diz. Lukas Avėnas)

Dar vienas „A’Design Award” iš Italijos į Lietuvą atkeliavo VDA Dizaino katedros studentui Lukui Avėnui už kinetinio šviestuvo projektą „Tano”. Teleskopinis principas leidžia keisti šviesos kiekį, kryptį ir šviestuvo formą. Tai patogu, nes skaitant, rašant ar piešiant reikia stipresnės, tiesioginės šviesos, o dirbant kompiuteriu šviesos reikia mažiau. Minimalistinio dizaino „Tano” leidžia patogiai valdyti apšvietimą, kartu susiliedamas su darbo aplinka.

Kėdė „Naivi” (diz. Inesa Malafej ir Arūnas Sukarevičius, gam. EMKO)

Daugkartinis tarptautinių dizaino apdovanojimų laimėtojas – lietuviško dizaino gamintojas EMKO šiemet sunkiasvorių medalių iš užsienio neparsivežė, tačiau po jų „stogu” atsirado naujas įdomus produktas, per metus spėjęs apkeliauti daug svarbių dizaino portalų (pvz., Designboom, Core77) ir parodų užsienyje. Tai dizainerių Inesos Malafej ir Arūno Sukarevičiaus sukurta kėdutė „Naivi”, kuri, atrodytų, gali būti nupiešta vaiko – šeši vienodi pagaliukai ir sėdimoji dalis, bet tiek tereikia išskirtiniam ir patogiam baldui sukurti.

Jokių nereikalingų detalių ar blaškančių elementų – kukli ir paprasta „Naivi” kėdutė pagaminta „netuščiažodžiaujant” – juk svarbiausia yra funkcionalumo ir dizaino sintezė, suteikianti didžiausią pasitenkinimą vartotojui. Patogiai supakuota į nedidelę dėžutę, „Naivi” gali keliauti kartu su šeimininku, neužimdama daug vietos. Be to, lengvai sukeičiamos vietomis detalės iš skirtingų kėdučių suteikia galimybę pasirinkti ne tik skirtingų spalvų kėdutes, bet ir vienam baldui pritaikyti skirtingas spalvas.

Kepsninė / krosnelė (diz. Barbora Adamonytė)

Praeitų metų svarbiausio tarptautinio dizaino apdovanojimo – „red dot’o” laimėtoja Barbora šiemet laimėjo svarbiausią vietinį dizaino apdovanojimą – „Geras dizainas”. Prizas į Barboros kolekciją atkeliavo už dizaino bakalauro darbą – neįprastą kepsninę-krosnelę be pavadinimo. Dizainerė sako, kad pastaruoju metu rinkoje stokojama nestereotipinių krosnelių, pasižyminčių įvairesniais funkcijos ir formos sprendimais.

Štai jums archajines ugniakuro tradicijas į šiuos laikus grąžinanti trijų dalių kepsninė / krosnelė, sudaryta iš šamotinio dugno ir gaubto bei nerūdijančio plieno kepimo grotelių, sukurtų naudojant lietuvių liaudies verpstės motyvus. Tris vartojimo scenarijus turinti kepsninė / krosnelė leidžia susikurti norimą objektą, atsižvelgiant į vartotojų poreikius: ar tai būtų aukuras – maža laužavietė, ar kepsninė, kai į kepimo inde esantį vidinį laiptą įstatomos grotelės, ar, uždėjus gaubtą – šilumą skleidžianti krosnelė, ant kurios viršaus galima virti ar šildyti maistą.

Parašykite komentarą