Rekomendacija tapybai

KKKC Parodų rūmuose (Didžioji Vandens g. 2, Klaipėda) iki 2019 m. birželio 23 d. vyksta Lietuvos tapybos projekto „Rekomendacija” renginiai.

Domas_Rimeika_laiptai

Domo Rimeikos nuotr.

Parodos „Rekomendacija” kolekcija buvo sudaryta pagal Lietuvos menotyrininkų, meno rinkos ekspertų, galerijų vadovų, kuratorių ir pačių menininkų rekomendacijas. Atrankos kriterijus buvo vadinamasis „geras”, „gražus” ir „teisingas” menas. Visiems rekomendavusiesiems ir rekomenduotiesiems parodos visuma ir vertė atsiskleidė tik jos atidarymo dieną. Nes kiekvienas dalyvis žinojo tik tuos tris asmenis, kuriuos pats parodai ir rekomendavo. Iš viso parodoje dalyvauja 32 Lietuvos menininkai.

„Tapybos projekto pavadinimo, temos ir koncepcijos raktažodžiu buvo pasirinkta „rekomendacijos” sąvoka, kuri, atspindėdama mūsų realijas, pasižymi fenomenaliu objektyvumu. Projektas „įteisina” de facto jau egzistuojančią praktiką, paverčia ją konceptualiu kuratorinio modelio principu, kuomet tiek dalyvių atranka, publikos integravimas, tiek ir išskirtinė parodos architektūra tampa bendradarbiavimo kultūra”, – sakė projekto organizatorius Ignas Kazakevičius.

„Rekomendacija” siekia atskleisti patį projekto organizavimo mechanizmą, kuris ir sukuria parodą, sezaniškai tiksliai perteikti biurokratinio proceso vizualumą, kūrybinio chaoso tapsmą save reguliuojančia sistema. Kiekvienas menininkas šiame procese – ir žvaigždė, ir tuo pat metu praskrieja kitų menininkų kartų ir stilių, motyvų orbitas. Projekto tikslas – parodyti, net įrodyti, kad atranką galima atlikti objektyviai, kuratoriui nekontroliuojant ne tik pačios atrankos, bet ir jos metu vykstančio kūrybinio bendravimo ir diskusijų. Šiuo atveju rekomendacija įgyja teigiamą reikšmę – „savų” sąvoka eliminuojama.

Rekomendacija kuratoriams

Parodos būna pačios įvairiausios: grupinės ir autorinės, teminės ir žanrinės, „suneštinės” ir „ataskaitinės”, skirtos konkrečiai amžiaus grupei (tarkime, jaunųjų menininkų debiutai) ar tikslinei auditorijai, prabylančios apie šios dienos aktualijas ar istorinės, apžvelgiančios konkretų dailės laikotarpį.

Kaip įprastai formuojamos kuratorinės parodos? Apibendrintai kalbant, vienas autorius kviečiamas dėl „piaro”, kitas – dėl svorio (reitingų), trečias dėl mados, ketvirtas kontrastui, o likusieji – dėl „objektyvumo”, „plataus požiūrio” ir, aišku, – dėl fono. Esama autorių, kurie tinka visur, jais užkaišomos skylės. Tokie kviečiami „dėl masės”. Nes jie – nei geri, nei blogi, tiesiog statistiniai vidutiniokai, šios dienos realybė, mainstreamas. Tokį pakvietęs ekspozicijos nepagadinsi, bet ir nepadidinsi jos vertės. Kiti, žymieji, pasirenkami dėl vardo. Nepaisant to, kad jų darbai gali būti kiek pabodę, stingantys naujumo, pasikartojantys. Dar yra madingi autoriai, nes jie patinka daugumai. Didelėse parodose dažnai dėmesys skiriama ir debiutantams. Duodamas šansas pasirodyti su grandais. Beje, reikia reveranso ir politkorektiškumui, – pakviečiami queer ir kitų subkultūrų atstovai, nepriklausomais save pozicionuojantys marginalai.

Amžinoji problema ta, kad parodos rengėjas dažniausiai platformą suteikia jam patinkantiems ir įtinkantiems menininkams. Tenka atsižvelgti ir į dalyvių būdą, kaprizus, ir į išankstines nuostatas. Taip projektas pamažu aplimpa rekomendacijomis, etiketėmis, kurias vieni kitiems klijuoja. O kur atsitiktinumo žavesys? Galbūt parodoje galėjo dalyvauti ir tie autoriai, kurie dėl kažkokių organizacinių kompromisų „nusimetė” ar buvo „pamiršti”?

Parodose – nori nenori – daug ką lemia subjektyvūs vertinimai. Antai, ką reiškia sąvoka „geras”? Vienam patinka geras atlikimas, kitam – gerai, aiškiai atskleistas sumanymas. O kas yra geras atlikimas? Galbūt – gera technika, t. y. geras anatomijos ar perspektyvos išmanymas? O gal sugebėjimas tiksliai, artikuliuotai perteikti autoriaus mintį?

Štai ir visi įprasto kuratorinio projekto tonai, pustoniai ir pasažai, lieka užsakyti aplodismentus ir paruošti svečių sąrašą. Ir čia, kaip ir už parodinės salės ribų, pvz., renkantis gydymo įstaigą ar teisininką, santechniką ar autoservisą, viskas remiasi rekomendacija.

Rekomendacija lankytojams

Projekte norėjosi parodyti tikrą Lietuvos tapybą, kokia ji yra šiuo metu. Sutelktai atskleisti įvairovę. Kolekcija susiformavo labai įvairi, kūriniai tarsi pristato vienas kitą, išstumia kaimyną „į eterį”. Ekspozicijoje yra ir tradicinių modernistinių kūrinių, ir instaliacijų, šiuolaikinio meno tyrimų. Akvarelė, cianotipija. Darbai su ekspresionistiniu polėkiu ir darbai be potėpio. Darbai, esantys tik internete, nes iškeliavo iš menininko dirbtuvių. Kūriniai, tik ką nuimti nuo porėmio, ir dešimtmečius tūnoję menininko dirbtuvėse. Parodoje susitinka jauni autoriai ir tapybos klasikai, stipri vidurinioji karta ir, be abejo, smalsi ir visažinė labai marga publika.

Parodos lankytojai turi galimybę išreikšti savo nuomonę apie šiandieninę Lietuvos tapybą balsuodami už labiausiai patikusį „gerą, gražų ar teisingą” meno kūrinį. Jų sprendimai turės įtakos galutinei parodos pateikimo išraiškai: jos eksponavimo metu salėse šiuo metu gyvai tapomas kūrinys (autorius Aurimas Eidukaitis), sujungsiantis „geriausius, gražiausius ir teisingiausius” visos kolekcijos fragmentus. Šie geriausių kūrinių geriausi fragmentai procentiškai išreikš minėtų vertinimo kategorijų santykį ir sukurs savotišką lietuviškojo tapybiškumo ikonografiją.

PABAIGA

Aurimo Eidukaičio nutapytas kūrinys sujungė „geriausius, gražiausius ir teisingiausius” visos kolekcijos fragmentus. Nerijaus Jankausko nuotr.

Parodoje „Rekomendacija” dalyvauja Lietuvos tapytojai: Adomas Danusevičius, Agnė Jonkutė, Aistė Bugailiškytė, Algimantas Jonas Kuras, Andrius Zakarauskas, Eglė Gineitytė, Eglė Ridikaitė, Eglė Ulčickaitė, Gabrielė Gervickaitė, Gintaras Palemonas Janonis, Henrikas Čerapas, Jonas Gasiūnas, Jonas Jurcikas, Juozas Algirdas Pilipavičius, Justinas Vaitiekūnas, Konstantinas Gaitanži, Leo Ray, Linas Jusionis, Linas Katinas, Martinas Jankus, Mykolė Ganusauskaitė, Mindaugas Skudutis, Raminta Blaževičiūtė, Ričardas Bartkevičius, Ričardas Nemeikšis, Solomonas Teitelbaumas, Sigita Maslauskaitė, Sigitas Lukauskas, Vygantas Paukštė, Viktoras Paukštelis, Vincentas Gečas, Žygimantas Augustinas.

Parodos organizatorius – Klaipėdos kultūrų komunikacijų centras, kuratorius – Ignas Kazakevičius, ekspozicijos architektas – Vilnis Putrāms (Latvija), projekto grafinis dizainas – Dariaus Petreikio.

Paroda veiks iki 2019 m. birželio 23 d.
KKKC Parodų rūmų (Didžioji Vandens g. 2, Klaipėda) darbo laikas: trečiadienį–sekmadienį 11–19 val. (valstybinių švenčių dienomis nedirba).

Parašykite komentarą