Sudėtis: 100 % Ukraina. II dalis

I dalis

Kol pasaulis kraustosi iš proto ir svarsto, kiek dar gabalų nuo Ukrainos nuplėš Putinas ir kokiomis sankcijomis reikės jį už tai nubausti, vyksta ir kitoks gyvenimas – žmonės nesustodami toliau kuria meną, dizainą ir madą. Ir nebūtinai emigracijoje, bet ir neramiame Kijeve.

Internetinę pažintį su jaunaisiais ukrainiečių mados ir dizaino stereotipų darkytojais tęsiame kartu su turbūt pačiu įžūliausiu mados kūrėju iš Ukrainos. Jis šiek tiek primena mįslingąjį belgų dizainerį Martiną Margielą (Maison Martin Margiela) arba radikalę Anną Demeulemeester iš kultinio „Antverpeno šešetuko“. Čia kalbame apie jaunąjį ukrainiečių dizainerį, dekonstruktyvistą Konstantiną Koftą iš Kijevo. 

Konstantinas Kofta: dekonstruktyvizmas, anatomija ir šiukšlių estetika 

Konstantino mada glumina, bet nepastebėti jos neįmanoma, tai geras dekonstruktyvizmo kostiumo dizaino srityje pavyzdys. Iš esmės, „Kofta“ mados ženklas (www.kofta.com.ua) yra skirtas neformalams, hipsteriams arba bent jau juos mėgstantiems. Konstantinas, kaip ir nemažai kitų jaunosios kartos Ukrainos dizainerių, studijavo Londono centriniame „Saint Martins“ koledže, kuris, matyt, ir suformavo jo drąsų bei alternatyvų požiūrį į madą. 

Dažniausiai šis dizaineris kuria aksesuarus – rankines ir batus, bet suteikia jiems visiškai neįprastas formas, taikydamas naujas, netikėtas technikas. Tai lyg aksesuarai-skulptūros.

Kurdamas objektus, dizaineris eksperimentuoja su įvairiomis netaisyklingomis, asimetriškomis formas, taip pat integruoja unikalius kvapus, mėgsta šiukšlių estetiką ir juodąją magiją, todėl jo kūryboje daug mistinių motyvų. Be to, jis dekonstruoja gamtos ir anatomijos formas, sujungdamas iš pažiūros prieštaringus elementus ir nepaisydamas jokių tradicinės mados industrijos kanonų.

Kiekviena Konstantino kolekcija atrodo kaip meninė instaliacija ant kūno, tačiau ji puikiai funkcionuoja, tarkime, tai gali būti kuprinės, pagamintos iš šiurkščios odos, primenančios nudirtą žmogaus odą, arba iš odos suformuotas stuburo skeletas, integruotas į kuprinę, arba rankinė-benzino kanistras, rankinė-šulinio dangtis ir panašūs dekonstruktyvistiniai aksesuarai, kurių normaliame gyvenime pilkoji masė tikrai nenešiotų. Tačiau unikalūs Konstantino darbai jau dabar yra labai vertinami konceptualiosios mados gerbėjų užsienyje. „Kofta” ženklu pažymėtų gaminių galima įsigyti Londone, Ciuriche, Vienoje, Niujorke ir net Šanchajuje.

Naujausia Konstantino Kofta kolekcija „Platonic Solids”, sukurta 2014-ųjų rudeniui/žiemai – ypatingai architektūriška ir suręsta ant tvirto filosofinio pamato, primena dekonstruktyvistinę architektūrą ir dekonstruktyvizmo kostiumo dizaine pradininkų – japonų Rei Kawakubo, Issey Miyake, Yohji Yamamoto – braižą.

Pats Kofta teigia, kad šią kolekciją įkvėpė penkių dimensijų filosofija. Garsusis kolumbiečių gnostikas Samaelis Aunas Weoras rašė: „Mirusiųjų vėlės gyvena penktoje dimensijoje, kas yra amžinybė. Ilgis, plotis, aukštis yra ląstelinio pasaulio trys dimensijos. Laikas yra ketvirta dimensija; amžinybė – penkta dimensija”. Taigi, apie jas byloja ir Koftos kolekcija, anot paties dizainerio, įkvėpta graikų filosofijos flagmano Platono, Mendelejevo periodinės cheminių elementų lentelės ir net legendinės prancūzų rašytojo Marcel Proust citatos: „Tikroji atradimų kelionė – ne siekis rasti vis nuostabesnius peizažus, bet sugebėjimas matyti naujai”.

Aleksandras Mukomelovas: dizaino „oskarų“ lyderis 

Aleksandras Mukomelovas – jaunasis industrinio dizaino atstovas iš Kijevo, kuris šiuo metu vis dar gyvena ir dirba nuo Ukrainos atplėštame Krymo pusiasalyje. Pačiame Simferopolio centre jis turi dizaino studiją „MUKOMELØV Studio“, kurioje dirba kartu su žmona, taip pat dizainere – Elena Mukomelov. Bendrame jų biudžete yra jau penki prestižiniai RED DOT industrinio dizaino apdovanojimai. Taigi tandemas tikrai vertas pagarbos. 

Pirmąjį savo dizaino „oskarą“, RED DOT apdovanojimą, Aleksandras gavo būdamas vos 21-erių, ir iškart už du projektus: už bekontakčio maišytuvo dizainą ir už mokslinius mobiliųjų technologijų plėtros tyrimus. Jau po metų jis pirmą kartą tapo oficialiuoju savo šalies atstovu aukščiausiu lygmeniu, mat 2010 m. jaunojo dizainerio sukurti dizaino objektai reprezentavo Ukrainą per pasaulio viršūnių susitikimą Pasaulio ekonomikos forume Davose, Šveicarijoje. Tuomet nacionalinis Ukrainos dizainas pirmą kartą buvo pasitelktas šalies pristatymui tarptautiniu lygiu. 

Įdomu tai, kad pirmuosius keturis reddotus Aleksandras Mukomelovas gavo niekada nestudijavęs jokioje dizaino mokykloje užsienyje. Jis studijavo Nacionalinėje inžinerijos ir architektūros akademijoje Kijeve ir pats sau atvėrė vartus į darbą su žinomais Vakarų Europos dizaino gamintojais: prancūzų „RocheBobois“, vokiečių „Moree“, SCHOCK, italų „Riva1920“, amerikiečių „Kikkerland“, šveicarų „PocketBook“. Pastaroji kompanija yra ketvirtoji didžiausia aukštos klasės E Ink („elektroninio popieriaus“) technologijos el. knygų skaitytuvų, multimedijos skaitytuvų ir planšetinių kompiuterių su operacine sistema „Android“ gamintoja pasaulyje. 

Pernai „MUKOMELØV Studio“ duetas RED DOT apdovanojimą gavo už įspūdingo minimalistinio dizaino virtuvės kriauklės ir maišytuvo komplektą „Mono Sink“, sukurtą vokiečių gamintojui SCHOCK. Tarp kitų Aleksandro Mukomelovo sukurtų įdomių objektų galima paminėti RED DOT ir „Design and Design“ (Paryžius) apdovanojimus pelniusią neįprastos formos vonią „Infinity“, ryklio peleko formą atkartojantį šviestuvą „Shark“, šiemet Milano dizaino savaitėje pristatytą šiuolaikinę kavos pupelės dekonstrukciją – natūralaus medžio kavos staliuką, sukurtą šimtametei italų kompanijai „Riva1920“. 

Tiesa, ko gero, didžiausią įspūdį daro kosminė A. Mukomelovo sofa „Zeppelin“ – tai futuristinio dizaino baldas, kuriame įkūnytas šiuolaikinis aerodizainas, inspiruotas legendinio vokiečių išradėjo Ferdinando Zeppelino sukurtų dirižablių, liaudyje vadinamų tiesiog cepelinais. Tad nuo šiol cepelinų galima aptikti ne tik lėkštėje, bet ir interjere… 

Lilia Litkovskaya: minimalizmas ir mados matematika 

Mados fronto atstovė, ukrainiečių dizainerė Lilia Litkovskaya iš Kijevo (www.litkovskaya.com) tarptautinėje mados industrijoje sukasi jau keletą metų, o dėl gebėjimo kurti globalų kostiumo dizainą vertinama tiek savo šalyje, tiek užsienyje. Ji yra apdovanota gausybe apdovanojimų, tarp kurių pirmosiose gretose rikiuojasi „Elle Style Awards“ ir „Best Fashion Awards“ prizai. O pernai dizainerė pateko ir į italų organizuojamo tarptautinio jaunųjų mados talentų konkurso „VOGUE Talent“ laimėtojų būrį. 

Dizainerės drabužiai atrodo tarsi pasiūti pagal tikslias matematines formules. Jos kolekcijas savo apžvalgose nagrinėja ne tik Londono tinklaraštininkai, bet ir įtakingų mados žurnalų redaktoriai. Štai mados redaktorė Sonya Zabouga dizainerės kolekcijas lygina su kultinės šio amžiaus architektės Zahos Hadid projektuojamomis erdvėmis, nespalvotomis prancūzų meno direktoriaus Fabieno Barono instaliacijomis ir net legendinio režisieriaus Federico Fellinio nespalvotų filmų scenomis. 

Šios dizainerės vidinis kūrybinis variklis veikia pagal minimalizmo estetinius principus. Tam padeda geometrijos išmanymas, nuolat realizuojamas švariomis konstrukcijomis, kurios pripildomos futurizmo kuro. Kiek sofistikuota dizainerės kūryba šiek tiek primena prancūzų mados namų „Balenciaga“ estetiką ar jaunojo Niujorko talento, dizainerio Alexanderio Wango, braižą. Patys ukrainiečių mados apžvalgininkai Lilią Litkovskayą laiko viena perspektyviausių visų laikų Kijevo dizainerių ir, panašu, nė kiek neklysta. 

Yasia Khomenko: pasakos ir popart’as 

Apžvalgos pabaigai pasiliekame spalvingą ukrainietišką desertą – jauniausios kartos Kijevo dizainerę Yasią Khomenko (www.rcrkhomenko.com), kuri yra kapitalinė prieš tai pristatytos savo kolegės priešingybė. Yasia visai neseniai apsigynė Kijevo universiteto techologijų ir drabužių dizaino magistrės diplomą. Dabar ji kuria, pasislėpusi po mados ženklu „RCR Khomenko“. 

Iš tiesų, kurdama kostiumo dizainą, ji komunikuoja visai kitokias vertybes, nei prieš tai minėti Ukrainos dizaineriai. Jos orientyrai – ekologija, religija, sportas, tradicija  –skleidžiasi per etnografinius motyvus, kuriuos ji moderniai interpretuoja. Tačiau čia susipina ne  tik ukrainiečių folkloras, bet ir britų ir net amerikiečių kultūros. 

Yasią Khomenko kolekcijos dvilypės. Viena jų pusė primena pasakas, pavyzdžiui, „Alisą Stebuklų šalyje“ ar „Ozo šalies burtininką“, o kita – tai poparto srovė, iš „RCR Khomenko“ mados ženklo drabužių plūstanti tarsi iš Andžio Warholo ar Roy‘aus Lichtensteino drobių ant. Jei ši dizainerė ir toliau sėkmingai tęs savo veiklą, ji, panašu, pretenduoja tapti ukrainietiška legendinės pankės Vivienne Westwood versija. 

Nuotraukos: NOT JUST A LABEL, KOFTA, MUKOMELØV Studio, Lilia Litkovskaya, RCR Khomenko

Parašykite komentarą