Siurrealizmas ir „Chupa Chups“, arba Salvadoras Dali, kurio nepažįstate

Išskirtiniai Salvadoro Dali ūsai ir siurrealistinė jo tapyba, tirpstantys laikrodžiai, liepsnojančios žirafos, stalčiai bei gulbės, atsispindinčios drambliais, pažįstamos bemaž kiekvienam. Bet ar žinote, kad meno genijus sukūrė ir legendinio „Chupa Chups“ čiulpinuko logotipą?..

Moteriškų kojinių „Bryans“ reklama. Autorius – Salvadoras Dali.

Moteriškų kojinių „Bryans“ reklama. Autorius – Salvadoras Dali.

O taip pat piešė iliustracijas kultiniam mados žurnalui „Vogue“ ir personažus Walto Disney’aus filmams, tarp kurių pasitaikė ir pats peliukas Mikis; sukūrė reklamų automobiliams, moteriškoms pėdkelnėms, o ir pats nusifilmavo populiarių XX a. 7-ojo dešimtmečio reklaminių klipų serijoje, pradedant prancūzišku  šokoladu ir ispanišku brendžiu, baigiant amerikietiškomis oro linijų ir net skrandžio veiklą gerinančio vaisto „Alka-Seltzer“ reklama…

Dabar turbūt sudėtinga įsivaizduoti kokią meno įžymybę reklamuojančią vaistus, tačiau ekscentriškasis Salvadoras visuomet mėgo pinigus ir reklamą, kurioje visada sukosi nemažai šlamančiųjų ir daugybė kūrybiškų idėjų – kultinis serialas „Mad Men“, pasakojantis apie svaiginantį 6-ojo ir 7-ojo dešimtmečių reklamos pasaulį, sukurtas ne šiaip sau. O štai XXI a. daugybė garsių viso pasaulio reklamos agentūrų savo darbuose noriai taiko Dali paveikslų stilistiką. Galima sakyti, kad šis menininkas įkvėpė siurrealizmo žanrą reklamoje.

Pamenate, kaip režisierės Sofijos Coppolos filmo herojai pasiklydo vertime nuvykę į Tokiją? S. Dali su mylimąja ir mūza Gala, nuvykę į Kaliforniją, pasiklydo reklamoje. Viskas prasidėjo nuo legendinio mados žurnalo „Vogue“. Dar 4-ajame dešimtmetyje S. Dali buvo pakviestas dirbti laisvai samdomu amerikietiškojo „Vogue“ iliustratoriumi. Per keletą dešimtmečių jis sukūrė visą seriją viršelių ir rubrikų, tarp kurių buvo ir jo pieštos pokariu populiaraus moterų prekinio ženklo – kojinių „Bryans“ – reklamos, nedaug tesiskiriančios nuo žymiųjų Dali tapybos darbų. Kojinės tebuvo jo kelio į reklamos pasaulį pradžia…

Pagunda pasaulio vaikams

„Chupa Chups“ saldainių logotipas. Autorius – Salvadoras Dali

„Chupa Chups“ saldainių logotipas. Autorius – Salvadoras Dali.

Rimtesnį žingsnį reklamoje, palikusį labai gilų pėdsaką, jis žengė sugrįžęs į Europą. „Chupa Chups“ – tai, be abejo, garsiausias istorijoje saldainis ant pagaliuko, gimęs dar 1958 metais, tuo metu kai legendinis prancūzų dizaineris Yvesas Saint-Laurentas Paryžiuje pristatė savo garsiąją mados kolekciją „Trapecio“, o kitapus Atlanto vandenyno Amerikos prezidentas Dwightas Eisenhoweris pasiūlė pasauliui pagaliau susiprasti ir sustabdyti branduolinių ginklų bandymus. Tuo metu vieno saldainių fabrikėlio, įsikūrusio Salvadoro numylėtoje Katalonijoje (Ispanija), šeimininkas, geras S. Dali draugas Enricas Bernatas sumanė sukelti kiek kitokią revoliuciją.

Norėdamas suteikti džiaugsmo vaikams ir jų tėvams, jis sukūrė tuo metu revoliucingą saldainį ant pagaliuko, taip išspręsdamas rimtą tėvų (bet ne mažųjų neklaužadų) problemą, kai atžalos, rankomis valgydamos karamelinius saldėsius, išsitepliodavo iki ausų. Tam, kad naujasis saldainio konceptas taptų populiarus visame pasaulyje, reikėjo efektingos reklamos kampanijos, o visų pirma – gero logotipo dizaino.

Taigi, 1969 metais E. Bernatas pasikvietė tuo metu jau labai garsų tapytoją S. Dali prisidėti prie saldainių revoliucijos – sukurti „Chupa Chups“ logotipą. Dailininkas sukūrė akį traukiantį, ryškų ir apgaulingai paprastą, pagrindinių vartotojų – vaikų – auditorijai subalansuotą saulutės-ramunėlės formos logotipą, kuris beveik nepakito jau bemaž pusšimtį metų ir tapo dizaino bei reklamos istorijos dalimi.

Ūsų (ir ne tik) kelionė per plakatus

„Lanvin“ šokolado reklama. Skanu, ir tiek.

„Lanvin“ šokolado reklama. Skanu, ir tiek.

7-ajame dešimtmetyje S. Dali ir pats tapo įvairių reklamų herojumi. Pavyzdžiui, 1968 m. jis (ir jo ūsai) nusifilmavo prancūziško „Lanvin“ šokolado reklamoje, po to – dramatiškame visiems pažįstamų „Alka-Seltzer“ vaistų reklaminiame klipe. S. Dali taip pat tapo šimtmečių istoriją skaičiuojančio ispaniško brendžio „Veterano“ reklamos pagrindiniu herojumi ir atsidūrė legendinių amerikiečių avialinijų „Braniff Airways“ reklamos kampanijoje kartu su tokiais superherojais kaip poparto tėvas Andy Warholas ir amerikiečių jankių beisbolo žvaigždė Whitey‘is Fordas.

S. Dali gerbėjai puikiai žino ir apie jo meilę įvairiems automobiliams, ypač kadilakams, kurie gana dažnai įvairiais pavidalais „įvažiuodavo“ į jo drobes. Kartą Salvadoras nepasikuklino parašyti laišką amerikiečių automobilių gigantui „General Motors“, ir dar būtent tuo metu, kai šis su didžiausiu pasisekimu į gatves išrideno legendinį „Cadillac de Luxe“. S. Dali nupiešė savo įsivaizduojamo kadilako, žmonos garbei pavadinto „Cadillac de Gala“, eskizus ir nusiuntė juos amerikiečiams. Jis negavo iš jų jokio atsakymo, tačiau po kelerių metų „General Motors“ pristatė dar vieną naują kadilaką, kurio dizainas neturėjo nieko bendro su S. Dali siūlymais, tačiau automobilis buvo pavadintas „Cadillac de Gala“! Įpykęs Salvadoras, pasitaręs su advokatais, pareikalavo iš „General Motors“ 10 tūkst. dolerių už neteisėtą Galos vardo panaudojimą. Kitą rytą jis gavo registruotą laišką su čekiu šiai sumai, bet be jokio paaiškinimo.

Siurrealizmas ir automobiliai? Kodėl gi ne!

Nenuostabu, kad 1972 m. siurrealistinės tapybos elemetai iš dailininko drobių persikraustė į reklaminius plakatus, dedikuotus mašinoms. Būtent tada spaudoje pasirodė naujojo „Datsun 610″ automobiliuko, pagaminto japonų kompanijos „Nissan”, reklama, kurioje puikavosi S. Dali piešiniai. Jis, beje, ir pats turėjo tos pačios markės japonišką automobilį, o taip pat ir šeimos kadilaką, kurių asmeniškai niekada nevairavo…

XXI a. siurrealizmas tapo įprastu marketingo įrankiu. Pavyzdžiui, 2008-aisiais vokiečių automobilių gamintojo „Volkswagen“ reklamos kūrėjus, agentūrą „DDB Berlin“, taip įkvepė siurrealizmas, kad jie net užkūrė siurrealistinę reklamos kampaniją „BlueMotion Polo“, kurios pagrindiniais elementais tapo S. Dali ir belgų siurrealisto René Magritte‘o tapybos darbai. Talentingas rusų iliustratorius Kirillas Chudinskis nupiešė įspūdingus reklaminius plakatus su erdvėje tirpstančiais S. Dali ir skraidančiais R. Magritte‘o tapybos motyvais.

Metais vėliau siurrealistinės tapybos panaudojimo reklamoje galimybes išnagrinėjo ir azijiečiai. 2009 m. japoniškam automobiliui „Lexus“ reklamuoti buvo sukurtas reklaminis plakatas „Lexus: Dali“ (reklamos agentūra „Saatchi & Saatchi Singapore“), kuriame tirpo ne tik laikrodžiai, bet ir padangos bei visas „Lexus“ automobilis. Tais pačiais metais kitame pasaulio kontinente – Pietų Amerikoje, San Paulo reklamos kūrėjai (reklamos agentūra „Leo Burnett“) sukūrė įspūdingus reklaminius plakatus, skirtus solidžiai finansų kompanijai „Ae Investimentos“. Brazilų iliustratorius Tiago Hoiselis piešdamas juos panaudojo ne tik siurrealistinę S. Dali stilistiką, bet ir žymiausių jo paveikslų elementus.

Siurrealistinė S. Dali stilistika tiko net virtuvinio kombaino „KitchenAid“ reklaminiame plakate (2011 m., reklamos agentūra „DDB Brazil“), nekalbant jau apie brošiūras ekstravagantiškiems S. Dali kvepalams, kurių dizainas vertas atskiros istorijos, reklamuoti…

Genijaus baldai gaminami iki šiol

Bene garsiausias S. Dali dizaino kūrinys – lūpų sofa, kuri ne tik pateko į dizaino istoriją kaip ikona, bet ir tapo visos XX a. popkultūros simboliu.

Geriausiai žinomas S. Dali interjero dizaino kūrinys, siurrealistinė lūpų sofa „Mae West Lips“ (1937 m.), įkvėpta garsios to meto Holivudo aktorės Mae West, iki šiol yra sėkmingai tiražuojamas ir sukasi ne tik dizaino, bet ir reklamos rinkoje. 1972 m. S. Dali kartu su ispanų dizaineriu Oscaru Tusquetsu sukūrė naują lūpų sofos versiją „Dalilips Sofa“ ir pirmą kartą pristatė ją savo muziejuje gimtajame mieste Figere, Katalonijoje.

Pagal specialią technologiją iš polietileno pagaminta sofa iki šiol yra vienas iš pagrindinių ispanų dizaino gamintojo „Bd Barcelona Design“ produktų. Ši kompanija leidžia visą baldų seriją, pavadinimu „The Dalí Collection“, kurioje, be „Dalilips“ sofos, yra fotelis ir stalas „Leda“, šviestuvai „Cajones“ ir „Muletas“ bei kiti baldai, suprojektuoti siurrealizmo genijaus.

Klaipėdos kultūrų komunikacijų centre (KKKC) nuo š. m. sausio 23 d. iki vasario 28 d. veiks Salvadoro Dali litografijų, keramikos, skulptūros, medalių paroda „Materialusis siurrealizmas” („Materialization of the Surreal”).

Parašykite komentarą