:12: lietuviško dizaino kėdžių retrospektyva

Turbūt visi bent kartą gyvenime yra matę legendinę komediją „12 kėdžių” apie nevykėlį aristokratą Kisą, didįjį kombinatorių Ostapą Benderį ir 12-a meistro Gambso svetainės komplekto kėdžių – su deimantais ir perlais, paslėptais po apmušalais. Bet šį kartą mes ne apie šį kėdžių komplektą, o apie 12-a garsiausių kėdžių, sukurtų lietuvių dizainerių ir architektų per pastarąjį dešimtmetį.

01
Naurio Kalinausko „Mutabor”, 2002 m.

[nggallery id=44]

Dizainerį Naurį Kalinauską galima vadinti lietuviško dizaino pionieriumi. Jis vienas iš pirmųjų nepriklausomoje Lietuvoje pradėjo kurti autorinio dizaino baldus, tarp jų – ir kėdes. Viena iš seniausių jo sukurtų kėdžių yra unikali ir ekologiška sulankstoma kėdė iš gofrokartono – „Mutabor”. Tai kėdė, kuri sveria tik 0,9 kg, bet išlaiko net 100 kg svorį! Galite lengvai ją išardyti, susilankstyti ir vežtis kad ir į pasaulio kraštą.

02
Pauliaus Vitkausko „KU-DIR-KA”, 2006 m.

[nggallery id=43]

Šios kėdės autorius Paulius Vitkauskas išgarsėjo dar būdamas studentas, kai sukūrė ir pristatė kėdę „KU-DIR-KĄ” Londone. Šiai kėdei suteiktas vardas žmogaus, kuris parašė Lietuvos himną ir pateko į visuotinę istoriją kaip vienas didžiausių mūsų tautos herojų. Supamoji kėdė ant 10-ies kojų neleis nuobodžiauti. Jos neįprastas klasikinis dizainas su futuristiniu atspalviu jau spėjo paviešėti žymiausiuose pasaulio dizaino žurnaluose. Įvesk į Google „KUDIRKA chair”, kad įsitikintum, jog turi reikalų su tikra lietuviško dizaino ikona.

03
Neringos Dervinytės „MOM”, 2006 m.

[nggallery id=45]

Prieš keletą metų pasaulinėje „100% Design” parodoje Londone didelio dėmesio sulaukęs lietuviškas supamasis krėslas MOM turi efektyvią sėkmės formulę: stilius + jaukumas + komfortas. Pagamintas iš vilnos ir papuoštas dekoratyviniu etnoornamentu, MOM tobulai subalansuotas atsipūtimui po ilgos darbo dienos, nes kurdama jį, dizainerė galvojo ne tik apie modernią išraišką, bet ir apie senoviniuose lietuviškuose krėsluose lingavusias mūsų močiutes…

04
Mindaugo Žilionio „Spina”, 2007 m.

[nggallery id=47]

Tai ne kėdė – tai transformeris! Dizainerio Mindaugo Žilionio sukurta unikali sistema „Spina” leidžia iš vienodų suneriamų ekstruduoto aliuminio profilių itin paprastai sukonstruoti plastiškų formų elementus, įvairios paskirties objektus ir baldus. Kėdė, šezlongas, krėslas, suolas, lova, pertvara – viskas priklauso tik nuo tavo norų, nes baldas-transformeris „Spina” gali pavirsti bet kuo.

05
Mindaugo Žilionio „Bolero”, 2010 m.

[nggallery id=48]

Neretai Lietuvoje kūrėjai kuria, verslininkai verslauja, o jų keliai nesusikryžiuoja. Su dizainerio  Mindaugo Žilionio baldų kolekcija „Bolero” viskas atvirkščiai. Jos pagrindas – verslo ir intelektinės kūrybos sinteze. Kadangi produktas pateisina pats save – turi gerą kainą, yra kokybiškas, funkcionalus ir grakštus kaip gulbė, jam jau atsivėrė keliai ir autostrados ne tik į Lietuvos, bet ir užsienio rinkas.

06
Daliaus Razausko „PIRST”, 2011 m.

[nggallery id=46]

Taburetė iškalbingu pavadinimu PIRST – daiktas, skirtas atsisėsti, taip sumažinant gravitacijos poveikį apatinėms galūnėms. Naudojant pastebėtas anticeliulitinis poveikis ir puiki oro apykaita. Yra pasirodžiusi dizaino parodose ne tik Lietuvoje, bet ir Vokietijoje, Singapūre, didžiajame obuolyje – Niujorke bei kituose karštuosiuose dizaino taškuose.

07
Žilvino Stankevičiaus „Liepa”, 2012 m.

[nggallery id=49]

Kėdė „Liepa” gimė dar 2006 m., tačiau per šešerius metus įgijo tiek seserų, kad gavosi visa „Liepų” kolekcija. Idėjiškai pratęsiant pirmosios „Liepos” dizaino liniją, panaudota ta pati gamybos technologija – kėdės sėdimoji dalis klijuojama iš siaurų spygliuočių medienos atraižų (medinių langų, durų ir baldų gamybos atliekų), kurios suklijuojamos pasitelkus specialų presą ir apdirbamos šlifavimo juosta.

08
Indros Marcinkevičienės ir Mindaugo Žilionio „Adomas”, 2012 m.

[nggallery id=50]

Nors lietuviškam dizainui paprastai būdingas minimalizmas, apie kėdę „Adomas” to pasakyti tikrai negalima. Dviejų dizainerių – interjero specialistės Indros Marcinkevičienės („Interjerai be saiko”) ir Mindaugo Žilionio – kolaboracijos vaisius yra išties eklektiškas. Šios kėdės karkasas ir jos atkaltėje ant nerūdijančio plieno virbų suverti mediniai elementai yra nudažyti ir nulakuoti net 22 spalvomis. 2012 m. ši originali, kone siurrealistinė kėdė iš uosio net gavo „Gero dizaino” prizą.

09
Tomo Jasiulio „Stay”, 2012 m.

[nggallery id=51]

Pamenate legendines keturkojes taburetes? Pamirškite – jos seniai išėjo iš mados. Dabar taburetės – trikojės! Pernai dizaineris Tomas Jasiulis pristatė naują baldų kolekcija „STAY”, kurios pagrindą sudaro trikojės taburetės, o prie jų šliejasi žemi kavos staliukai ir aukštesnės už taburetes baro kėdės. Dizaineris taip pat pristatė ir „tatuiruotas” šių kėdžių versijas. Tai tos pačios trikojės taburetės su natūralios odos padėkliukais, ant kurių įspausti tatuiruočių meistro Arno Blinstrubo piešinių raštai.

10
Arūno Sukarevičiaus „Mano skaitymo kėdė”, 2012 m.

Tai „apsirengęs” krėslas, sudarytas iš dviejų dalių – karkaso ir jo „drabužio”. Šis turi kišenes, skirtas smulkiems daiktams susidėti arba tiesiog šiltai susikišti rankas. Standartinei krėslo bazei galima pritaikyti daugybę skirtingų medžiagų ir spalvinių variacijų, taigi galite „perrenginėti” šią kėdę tiek, kiek jums patinka ir pagal savo ar svečių charakterį – nuo kukliu švarku apsivilkusio iki „pankuojančio” krėslo.

11
Vytauto Puzero „EGGY”, 2013 m.

Eggy

Dizainerio Vytauto Puzero krėslas šiemet „susišlavė” diplomą dizaino konkurse „Geras dizainas” kaip vienas geriausių metų gaminių. Elegantiškas krėslas yra pagamintas iš trijų, vienodu spinduliu lenktų, elementų. Šis dizaino sprendimas krėslui suteikia ne tik savitą išvaizdą, bet ir sėdėjimo komfortą. Nugarinė krėslo/fotelio dalis tarsi apglėbia prisėdusį žmogų, o galvūgalis pagerina akustines savybes, sugerdamas aplinkinį triukšmą. Trumpai tariant, šis fotelis nuima stresą, tad tinka ir dalykiniams pokalbiams atviruose vestibiuliuose, ir atpalaiduojančiam poilsiui namuose.

12
Naurio Kailinausko „KĖDĖ Nr 004″, 2013 m.

Dar viena „Gero dizaino” prizu apdovanota kėdė – Naurio Kalinausko naujas darbas kodiniu pavadinimu „Nr 004″. Minimalistinio dizaino kėdė iš uosio arba beržo masyvo su minkšta, gobelenu arba dirbtine oda aptraukta sėdyne yra skirta daugiausia viešosioms erdvėms – kavinėms, viešbučiams, biurams. Vystant naująją baldų seriją „Nr 004″, jau netrukus planuojama gaminti vieną į kitą sudedamas kėdes, kėdes su porankiais bei panašios konstrukcijos stalus.

Parašykite komentarą