Juodkrantėje esančioje LNDM Pamario galerijoje (L. Rėzos g. 3, Juodkrantė, Neringa) 2021 m. liepos 9 – rugsėjo 19 d. veikia paroda „Audra“, kurioje pristatomi kūriniai iš Lietuvos nacionalinio dailės muziejaus kolekcijos greta šiuolaikinių menininkių kūrybos. Šiuos kūrinius jungia subtili erotikos tema ir jausmingumas – per formas, linijas, medžiagas ir idėjas.
Stasys Krasauskas. Iš ciklo „Giesmių giesmė“ (fragmentas). 1966 m. LNDM
Parodos pavadinimas atsirado kaip nuoroda į natūralius gamtos procesus, tokius kaip karštis, saulė, vėjas, bangos, geismas. Seksualumas šiuolaikinėje kultūroje, susiliejus pornografijai ir popkultūrai, nuolat vizualiai stimuliuojamas, tačiau šioje parodoje žiūrovai kviečiami pažvelgti į jį kaip į natūralią, pirmapradę patirtį. Pasak XX a. amerikiečių rašytojos, feministės Audre Lorde, „erotiškumas yra tarsi matavimo priemonė – tarp savęs pajautimo pradžios ir mūsų stipriausių jausmų chaoso“. Atsispiriant nuo šios minties kuriamas kuratorinis pasakojimas subtiliais meno kūrinių tarpusavio ryšiais bando užčiuopti geismą, kylantį iš spalvos ir linijos, dėmės pojūčio, iš naivių, žaismingų istorijų, gilios ramybės, o taip pat – stiprios vidinės audros ir sąmyšio.
Kaip audros kyla susidūrus priešingiems slėgiams, taip ir šioje parodoje ryškūs kontrastai. Į pasakų namelį ant marių kranto kviečia užeiti ryškios „Lūpos“ (Monika Lipšic, 2020). Žaismingi Alexandros Zuckerman piešiniai „Popietė sode I“ ir „Popietė sode II“ (2021), sukurti šiai parodai ir nupiešti skaitmeniniu būdu pagal 2015 m. sukurtus piešinius, vaizduoja žaidžiančias moteris. Jie įkvėpti chochlomos dekoravimo technikos, populiarios Rytų Europos ir slavų šalyje, tačiau perteikia ir Vidurio Rytų, kur dabar gyvena menininkė, nuotaiką. Tuo tarpu Agnės Juodvalkytės tapybos drobės „Be pavadinimo“ (2020) ir „Lygiadienio“ (2021) sukurtos lėtai ir nuolat permąstant drobės paviršių, susitelkus į visus teptuko ir dažų paliktus pėdsakus, spalvą, šviesą, „užsimirštant“ kūrybiniame procese.
Stasio Krasausko grafikos ciklas „Giesmių giesmė“ 1966 m. sukurtas bibliniais Saliamono „Giesmių giesmės“ motyvais, daugeliui pažįstamas iš sovietinių meno albumų, šioje parodoje atgyja kaip visą gyvenimą menininko vystytos temos – Amžinojo žmogaus ir jo pašaukimo mylėti liudijimas.
Parodoje taip pat pristatomos konceptuali Liucijos Šulgaitės (1933–2013) keramika gamtos motyvais, šiuolaikinio meno kūrėjos Gerdos Paliušytės fotografija, užsimenanti apie vyriško seksualumo pirmapradiškumą.
Parodos kuratorės M. Lipšic teigimu, erotiškumas ir kūrybingumas iš esmės yra panašios vertės. Menininko panirimas į kūrybą, lygiai kaip ir žiūrovo panirimas į meno kūrinio ar parodos patyrimą, įkvepia meistriškumui.
Parodoje pristatomi menininkai: Agnė Juodvalkytė, Stasys Krasauskas, Gerda Paliušytė, Liucija Šulgaitė, Alexandra Zuckerman.
Parodos kuratorė Monika Lipšic.
Parodos architektūra: Monika Lipšic ir Eugenijus Byčenkovas.
Grafikos dizaineris Marekas Voida.
Projekto prodiuserė Jolanta Marcišauskytė-Jurašienė.
Organizatorius: Lietuvos nacionalinis dailės muziejus, Pamario galerija.