Baroti galerijoje – Mariaus Ščerbinsko šviesa

Baroti galerijoje (Didžioji Vandens g. 2 / Aukštoji g. 1, Klaipėda) iki birželio 5 d. veikia Mariaus Ščerbinsko paroda-instaliacija „Sistemos šviesa”.

Architektas, šviesos instaliacijų kūrėjas Marius Ščerbinskas savo darbus skirsto į dvi grupes – konstrukcinius ir destrukcinius. Pagrindinis menininko idėjų šaltinis yra aplinkos stebėjimas, asmeninė patirtis ir visuomenėje esančios įtampos. Dažniausia jo darbų kūrybinė medžiaga yra radiniai – elementai, rasti aplinkoje. „Sistemos šviesa” yra destrukcinės krypties darbas, jį autorius prilygina visuomenės santvarkos modeliui: sudedamosios dalys ir veikimas simbolizuoja santykį tarp mažumos ir daugumos. Parodai pateikiamos keturios kompozicijos: „Natūraliai”, „Industrija”, „Galėtų būti stalas”, „Oras ir žemė”. Jos atsirado iš supančios aplinkos – trijose kompozicijose sumontuota po 3–4 utilizavimui skirtas natrio lempas, įsijungiančias tam tikrais intervalais, priklausomai nuo įkaitimo temperatūros. Kompozicija „Oras ir žemė” sudaryta iš dvylikos naudotų dienos šviesos lempų. Bent vienos iš šių lempų gedimas (mirksėjimas ar neveikimas) parodos metu laikomas pranašumu.

Parodos pristatymas vyko KKKC Parodų rūmuose siaučiant Muziejų nakčiai. Į atidarymo seansą susirinkę žiūrovai buvo užklupti netikėtų situacijų – jiems pranešta apie apsaugos kamerų užfiksuotus nusižengimus, vėliau pasiūlyta pažaisti socialinį komandinį žaidimą. Dar daugiau sumaišties įnešė ir publiką suskaldė kvietimas filmuotis kino juostoje. Ir tik žiūrovams vėl susijungus į bendrą būrį Baroti galerijoje paaiškėjo, kad šios tarsi atsitiktinės situacijos – tai tarptautinio menininkų judėjimo „Fluxus” įkvėptas socialinis eksperimentas.

XX a. septintąjį dešimtmetį susikūręs „Fluxus” pasižymėjo eksperimentais ir bandymais sujungti įvairias menines technikas ir disciplinas. Grupė savo kūryboje siekė atsitiktinumo, nuotykio. Menininkai, pasitelkę humorą ir įvairius kasdienius objektus, garsus, vaizdus, tekstus, kūrė naujus nedidelio formato objektus, garsus, vaizdus, tekstus, performansus. „Fluxus” esmė – žaidimas su realybe.

Į KKKC Parodų rūmus susirinkę žiūrovai taip pat netikėtai buvo įtraukti į žaidimą – socialinį eksperimentą. Jo tikslas buvo atskleisti, kaip mes jaučiamės, įmesti į tam tikras situacijas: ar dalyvaujame primestame žaidime, ar turime savo poziciją. Ar imamės lyderio vaidmens, o gal liekame pasyvūs stebėtojai. Ar esame komandos dalis, ar individualistai? Kaip reaguojame į situaciją, sukeliančią svetimos gėdos jausmą? Šie eksperimentai atskleidžia, kad mes nuolat esame socialinių santykių žaidimo dalis.

Kitas šio projekto tikslas buvo menininko ir visuomenės tarpusavio santykio analizė: ar menininkas yra įkvėpėjas, ar visuomenė juo pasitiki ir kaip jie sąveikauja tarpusavyje. Ar menininkas veda visuomenę, ar visuomenė užgesina menininką, nes jai jis nėra lyderis? Šie eksperimentai tiesiogiai siejosi su Mariaus Ščerbinsko parodos „Sistemos šviesa” kontekstu – menininko šviesos objektai taip pat analizuoja visuomenės santykį tarp mažumos ir daugumos.

Parodos atidarymo seanso metu žiūrovų reakcijos į nestandartines aplinkybes buvo fiksuojamos: jas vaizdo kamera filmavo operatorius Nerijus Jankauskas, vėliau iš šios medžiagos Rūta Petniūnaitė sukūrė videosiužetą apie parodą bei socialinį eksperimentą.

Paroda veiks iki 2018 m. birželio 5 d.

Baroti galerijos (Didžioji Vandens g. 2 / Aukštoji g. 1, Klaipėda) darbo laikas: antradieniais – penktadieniais 11–14 ir 15–18 val., šeštadieniais 11–16 val.

Parašykite komentarą