Sudėtis: 100 % Ukraina. I dalis

Masha Reva design

Kol pasaulis kraustosi iš proto ir svarsto, kiek dar gabalų nuo Ukrainos nuplėš Putinas ir kokiomis sankcijomis reikės jį už tai nubausti, vyksta ir kitoks gyvenimas – žmonės nesustodami toliau kuria meną, dizainą ir madą. Ir nebūtinai emigracijoje, bet ir neramiame Kijeve.

Žymūs tapytojai, fotografai, videomenininkai, grafikos dizaineriai ir gatvės meno atstovai net susibūrė į grupę „Artists Support Ukraine“ ir viešojoje erdvėje pristato įvairius politinio turinio meno objektus, taip išreikšdami nepritarimą Kremliaus diktatoriaus veiksmams.

Pavyzdžiui, vienas įdomesnių tokių objektų – skardinė konservuoto „Poo-tin‘o“… Išsamesnių komentarų nereikia. Ir taip viskas aišku.

Iš tiesų, šiuolaikinis Ukrainos menas ir dizainas, kaip ir daugelio buvusio Rytų bloko šalių, yra apaugęs ir dirbtinai apklijuotas įvairiais stereotipais, sakmėmis ir mitais, tad nustebsite sužinoję, koks jis yra vakarietiškas. Šiuolaikinė Ukrainos mada, ypač transliuojama Kijevo jaunųjų dizainerių ir mados fotografų, verčia pamiršti visus stereotipus apie šią šalį, o apie atsilikimą nuo pasaulinių mados tendencijų ar konceptualumo trūkumą verčiau nė nepradėti kalbėti.

Kalbant apie industrinį dizainą, kol kolegos Vakaruose krapšto nosį, kai kurie gabesni Ukrainos  dizaineriai sugeba vieną po kito šluoti prestižinius „Red Dot“ dizaino apdovanojimus. O štai emgracijoje gyvenančių, bet Ukrainoje gimusių jaunųjų dizainerių darbai apskritai labiau primena skandinavišką ar olandišką dizaino mokyklą, nei „kažką tokio“ iš stereotipinės Rytų Ukrainos.

Nemažai ukrainiečių dizainerių studijuoja mados ir dizaino kalve vadinamame Londono Central Saint Martins meno ir dizaino koledže. Taigi revoliucija vyksta toli gražu ne tik politiniame lygmenyje, bet ir visoje vizualinėje kultūroje. Ir labai greitai. Tad šį kartą – XXL pažintis su šiuolaikiniu progresyviu Ukrainos dizainu.

Sergei Sviatchenko: koliažų ir gatvės mados guru iš Charkovo

Šiaip jau dar nuo senų laikų Vakarų rinkoje sėkmingai laviruoja didysis vaizdų kombinatorius Sergei‘us Sviatchenko (www.sviatchenko.dk), konceptualus menininkas, gimęs rytinėje Ukrainos dalyje – Charkove. Šio menininko kūryba, nepaisant solidaus jo amžiaus (61 m.) atrodo labai šiuolaikiškai, net hipsteriškai, pvz,. didelio formato grafikos darbų serija LESS, atilikta koliažo technika. Veikiausiai taip yra dėl to, kad jis jau daugiau nei du dešimtmečius gyvena Danijoje. Buvęs architektas, koliažo meistras tarpusavyje nuolat miksuoja siurrealizmą, kubizmą, fotografiją ir grafinį dizainą.

Beje, šis menininkas yra ir žinomas estetas bei gatvės mados guru, 2010 m. gavęs „Denmark’s Best Dressed Man” apdovanojimą. Šiuo metu su mada S. Sviatchenko turi ypač daug reikalų, jis ne tik veda autorinį mados tinklaraštį, bet ir sukūrė ypatingą, limituoto tiražo vyriškų drabužių kolekciją prekės ženklui „Jack & Jones”.

Bendradarbiaudamas su Didžiojoje Britanijoje kuriančia japonų medijų menininke Noriko Okaku, ukrainietis sukūrė ir koliažinį šios kolekcijos vaizdo filmą:

Šią kolekciją sudaro ne atskiri drabužiai, o drabužių ir detalių paketai arba rinkiniai, vadinamieji hipster kit’ai – klasikinis „Rock Rebel” ir šiuolaikinis „Contemporary”. Įsigijus tokį paketą (beje, už vidutinę kainą), daugiau nebereiks sukti galvos, kaip, ką ir su kuo suderinti. Pats menininkas šiuos rinkinius vadina šiuolaikiniais mados koliažais, kuriuos įkvėpė XX a. 6-ojo dešimtmečio britiška mados kultūra – to meto Liverpulio Mersey ir Londono Carneby gatvių mada.

Igoris Gitelstainas: klasika ir inovacijos

Kitas įdomus ukrainiečių dizaineris, prasimušęs kelią į tarptautinę industrinio dizaino rinką – jaunosios kartos atstovas Igoris Gitelstainas (www.igorgitelstain.me), gimęs Ukrainoje, bet šiuo metu gyvenantis Izraelyje.

Tarp įdomiausių I. Gitelstaino dizaino darbų yra ir supamoji kėdė „Otarky“ – tai klasikinės formos, bet šiuolaikiško skandinaviško dizaino kėdė su paslėptu elektros generatoriumi. Kėdė pati gamina elektros energiją, reaguodama į žmogaus judesius, kai šis ant jos supasi. Dar nežinia, ar „Otarky“ galėtų tapti kiekvienos ateities močiutės svajonių kėde, bet konceptas tikrai ergonomiškas ir vertas dėmesio. Kad I. Gitelstainas žavisi skandinaviška estetika, rodo ir kita jo sukurta kėdė – „Ant Chair Homage“. Tai klasikinės daniškos kėdės „Ant Chair“, legendinio dizainerio Arne‘io Jacobseno sukurtos dar 1952 metais, naujoji interpretacija, suprojektuota iš geltono plastiko ir trikojo nerūdijančio plieno rėmo.

Šis dizaineris taip pat kuria ir įvairius buities prietaisus, tarkime, įkvėptas elementaraus statybinio grąžto, jis sukūrė sulčiaspaudę… „Mes visi mėgstame šviežiai spaustas apelsinų sultis, tačiau kiek žmonių mėgsta plauti po spaudimo proceso likusią krūvą elektrinės sulčiaspaudės detalių? “ – kartą garsiai pagalvojo Igoris ir nusprendė sukelti oranžinę revoliuciją virtuvėje – neįprasto dizaino sulčiaspaudę „Tapuzin“, kuri yra tokios minimalistinės konstrukcijos, kad minėtąją detalių plovimo problemą galėsite pamiršti. Su Igorio sulčiaspaude viskas daug paprasčiau: išsispaudei sulčių – padėjai į stalčių tarsi grąžtą…

Masha Reva: siurrealizmas ir Photoshop‘as 

Odesoje gimusi kostiumo dizainerė Masha Reva (www.mashareva.com) kursuoja tarp Kijevo ir Londono. Ji yra pamišusi ne tik dėl siurrealizmo, floristinių motyvų, bet ir dėl kompiuterinės grafikos bei, kaip pati sako, yra kiek priklausoma nuo photoshop’o. Šiuo metu ji baigia magistro studijas Londono Saint Martins koledže. O prieš tai stažavosi kitapus Atlanto – garsiuose Niujorko „Thakoon“ mados namuose pas tailandiečių kilmės amerikiečių dizainerį Thakoon Panichgul, kuris savo kūryboje beveik niekada neapsieina be gėlių raštų.

Masha Reva×SNDCT kolekcija:

Sugrįžusi į Europą, Masha Reva atsidūrė Belgijoje, kultinio mados reiškinio „Antverpeno šešetuko” nario Walterio Van Beirendoncko studijoje Antverpene. Matyt, kaip tik iš čia dizainerė bus parsivežusi daugiausia įkvėpimo ir spalvų, kurios nugulė jos įspūdingose autorinėse kolekcijose. Gausūs, erdviniai floristiniai motyvai ir audinių raštai yra pagrindinis šios dizainerės „inkaras”. Ji nuolat balansuoja tarp siurrealizmo ir „džiunglių estetikos”, šitaip savo kolekcijas paversdama kone aukštojo meno kūriniais, su kuriais nebaisu išeiti į gatvę, net jei būtum nesuprastas…

Elena Burenina: daržai drabužiuose ir prêt-à-porter

Kita įdomi dizainerė, gebanti įspūdingai balansuoti tarp konceptualumo ir nešiojamosios prêt-à-porter mados – Elena Burenina iš sostinės Kijevo (www.burenina.com). Kurdama kostiumo dizainą, ji naudoja gyvus objektus, pavyzdžiui, mėgintuvėliuose ir mikroinduose patalpintus tikrus augalus ir šviežias daržoves: morkas, sodinukus. Augalus ir daržoves ji „priaugina“ tiesiai prie darbužių ir aksesuarų, taip kurdama savo konceptualiuosius modelius.

Kita dizainerės kūrybos pusė praktinė ir dažniausiai – tai yra konstruktyvių kirpimų prêt-à-porter drabužiai, puikiai tinkantys dėvėti gatvėje ar bet kur kitur. Elenos kolekcijos yra apkalbamos mados tinklaraštininkų ir žurnalistų įvairiuose mados žurnaluose ir portaluose, pradedant ukrainietiškais, baigiant itališku VOGUE žurnalu. Ji taip pat stažavosi Londono Saint Martins koledže, kur savo kelią pradėjo tokie kultiniai dizaineriai kaip John Galliano, Alexander McQueen ir kiti. Šiuo metu ukrainietės kolekcijos platinamos šalyse, esančiose trijuose pasaulio kontinentuose: Ukrainoje, Italijoje, Kinijoje, Taivane, Kanadoje.

Nuotraukos: NOT JUST A LABEL, Sergei Sviatchenko, Igor Gitelstain, Masha Reva, Burenina.com

II dalis

Parašykite komentarą