Lapkričio „Durys“: skaitykite ir permanykite

Šiandien uostamiestyje su dienraščiu „Klaipėda“ pasirodė lapkričio „Durys“ – 11-asis mėnesinio kultūros ir meno žurnalo numeris. Naujas, 64 puslapių, spalvotas, gausiai iliustruotas „Klaipėdos“ laikraščio leidinys, šiemet – 20-aisiais leidimo metais, remiant Spaudos, radijo ir televizijos rėmimo fondui, tapęs žurnalu, toliau įdėmiai fiksuoja, analizuoja ir vertina ryškiausius uostamiesčio bei Klaipėdos krašto kultūros ir meno reiškinius. 

DURYS Nr.11redMuzikos keliais ir klystkeliais 

Lapkričio „Duris“ pradeda Daivos Janauskaitės interviu su Klaipėdos Stasio Šimkaus konservatorijos direktore Loreta Jonavičiene. Ji neslepia  apmaudo, kad talentų turtingoje Lietuvoje kasmet vis mažiau gabių jaunuolių pasirenka muziko profesiją. Kas sukūrė mitą, kad muzikantai skursta, ir kodėl mokytojams naudinga jį skleisti? Atsakydama į šiuos klausimus, L.Jonavičienė nesibaimindama rėžia nepatogią daugeliui tiesą. „Profesionaliems kolektyvams – simfoniniams orkestrams, Operos ir baleto teatrui, visiems muzikiniams teatrams, kameriniams orkestrams gali pritrūkti savų muzikantų, nors Lietuva yra tikrai labai talentingų žmonių šalis ir mes turime be galo gabių vaikų“, –  teigia pašnekovė (D.Janauskaitė. L.Jonavičienė: muzikanto pašaukimas – Dievo dovana).

Toliau „Duryse“ muzikologė Rūta Vildžiūnienė dalijasi įspūdžiais apie romantinės chorinės muzikos šventę, kurią klaipėdiečiams surengė 40-ąsias kūrybinės veikslo metines minintis Šiaulių valstybinis kamerinis choras „Polifonija“ (R.Vildžiūnienė. Romantinės chorinės muzikos šventė su „Polifonija“).

Muzikologė prof. Danutė Petrauskaitė rašo apie kelionę į Krokuvą, į Jogailos universitetą. Jos tikslas – susipažinti su lenkų muzikologų darbais ir užmegzti ryšius, rengiant naujus projektus. Autorė pasakoja apie Jogailos universitetą, jo turtingą biblioteką ir Muzikologijos institutą, dalijasi žiniomis apie muzikologo profesijos prestižą Lenkijoje ir lygina jį su situacija Lietuvoje (D.Petrauskaitė. Į Krokuvą – pas muzikologus).

Teatras, kinas, fotografija 

Teatrui skirtuose žurnalo puslapiuose įžvalgomis dalijasi teatrologė Gitana Gugevičiūtė. Ji recenzuoja dvi uostamiestyje matytas premjeras – Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro pastatytą naują Antano Kučinsko „Makaronų operą“ visai šeimai (G.Gugevičiūtė. „Makaronų operos“ žaidimų aikštelėje) ir nepriklausomo Apeirono teatro spektaklį „Likučiai po Dievo“ (G.Gugevičiūtė. „Likučiai po Dievo – filosofijos daugiau nei teatro).

Aivaras Dočkus, rašantis apie kiną, šiuosyk negaili kritikos pirmajam lietuviškam siaubo filmui „Rūsys“ (rež. Ričardas Matačius): „Siaubas persmelkia pagalvojus, kaip tokie projektai randa finansavimą ir kiek reikia įžūlumo pristatinėti su niekuo nepalyginamą niekalą kaip vieną svarbiausių metų kino įvykių…“ (A.Dočkus. „Rūsys“ – linksmas siaubo kino vaiduoklis).

Menotyrininkė Danguolė Ruškienė pažeria minčių apie uostamiesčio galerijoje „si:said“ eksponuotą buvusio klaipėdiečio, jau kurį laiką gyvenančio Vilniuje, Gyčio Skudžinsko personalinę parodą „Kelios fotografijos tiesos“. „Universalus menininkas, kaskart atstovaujantis vis kitoms meno sritims, parodų ir meno projektų kuratorius, apžvalginių bei kritinių tekstų autorius savo kūryboje naudoja įvairias priemones ir raiškos formas. Šįkart jo parodoje – net penkios replikos fotografijos medijos tema, kvestionuojančios jos pačios prigimtį“, – pastebi autorė (D.Ruškienė. Fotografijos (de) maskavimas).

Dailė ir kultūros istorija 

Dailėtyrininkė Kristina Jokubavičienė apžvelgia Prano Domšaičio galerijoje Klaipėdoje veikiančią parodą „Paskutinis taikos pavasaris“. Ji integruota ten pat eksponuojamojoje parodoje „Nuostabioji žemė. Dailininkai Rytų Prūsijoje. XIX a.–XX a. pirmos pusės tapyba ir grafika iš Aleksandro Popovo rinkinio“. Integruotoji paroda primena svarbų dailės gyvenimo įvykį: 1914 m. gegužės 1 d. Karaliaučiuje buvo atidaryta paroda „Kuršių nerija moksle ir mene“, dar vadinta „Nerijos vaizdų paroda Meno galerijoje“. Taigi tai bandymas, minint 1914 m. parodos 100-metį ir pasitelkiant kūrinius iš kolekcininko rinkinio, atkurti menamą istorinės parodos fragmentą (K.Jokubavičienė. Menant pirmąją Kuršių nerijos parodą).

Kitame tekste dailėtyrininkė aptaria dailininkės Dalios Čistovaitės parodą „Pakrantės labirintai“, veikiančią Baroti galerijoje ir intriguojančią tapyba ant medžio lentos (K.Jokubavičienė. Pakrančių labirintai pagal D.Čistovaitę).

Kultūros istorinę atmintį „Duryse“ gaivinanti Jovitos Saulėnienės populiarioji publicistika šiuosyk vilioja pasivaikščioti senósios Klaipėdos Malkų gatve, pasižvalgyti po Malkų turgų ir nuo Karlo tilto, prisiminti tuos laikus, kai Žiemos uoste vadinamieji vandeniai plukdė sielius… (J.Saulėnienė. Senosios Klaipėdos gatvės. Malkų gatvė (1)

Literatūra šiandien

Į žurnalą integruoti literatūriniai „Gintaro lašai“, kuriuos sudarinėja rašytojas Gintaras Grajauskas, šįkart prasideda Kristinos Sadauskienės interviu su poetu, dramaturgu, žurnalistu, LRT radijo laidos „Literatūros akiračiai“ vedėju Mindaugu Nastaravičiumi. Mat aktoriaus ir režisieriaus Valentino Masalskio vedamas Klaipėdos jaunimo teatras gruodžio viduryje kvies į premjerą, kurioje atgis jau trečioji šio teatro statoma M.Nastaravičiaus pjesė. Per gana trumpą laiko tarpą Klaipėdos jaunimo teatras tapo vienu iš uostamiesčio meną reprezentuojančių veidų. Prie to savaip prisidėjo ir M.Nastaravičius, į Klaipėdą atvykstantis veik vien dėl teatro reikalų. Vis dėlto pokalbis su juo – ne tik apie teatrą ir rašymą jam, bet ir apie poeziją, žmogų ir tėvynę joje, taip pat tuos, kurie poeziją skaito ir jos klausosi (K.Sadauskienė. M.Nastaravičius: svarbiausia, kad žmogus, kuris skaito, atpažintų žmogų).

Toliau „Gintaro lašuose“ tradiciškai publikuojama knygos recenzija: Dainius Vanagas analizuoja Paulinos Pukytės trumposios prozos knygą „Bedalis ir labdarys“ (D.Vanagas. Amžinųjų bedalių vargai). Dorothy Leigh Sayers kūrybos gerbėjai čia ras Jeronimo Brazaičio išversto jos apsakymo „Žmogus, kuris žinojo, kaip…“ antrąją dalį (pirmoji publikuota žurnalo spalio numeryje). Be to, skaitytojai turi galimybę įvertinti besibaigiančio „Gintaro lašų“ jaunųjų kūrybos konkurso dalyvių Ritos Valantytės, Indrės Bručkutės, Roko Poviliaus, Žydrūnės Agurkaitės eilėraščius bei Dainoros Kaniavienės novelę „Išsukti svajonę“.

 „Durys“ įprastai išeina kiekvieno mėnesio paskutinį ketvirtadienį ir platinamos su tos dienos „Klaipėdos“ laikraščiu. Kitomis dienomis žurnalą galima įsigyti „Klaipėdos“ dienraščio redakcijos skyriuose. Be to, „Duris“ galima atskirai užsiprenumeruoti internetu www.kl.lt/prenumerata ir gauti į namus bet kurioje Lietuvos vietoje.

Parašykite komentarą