JULIJONAS URBONAS. STOVINT, KRENTANT, LEVITUOJANT

Kovo 25 d., 18 val. galerijoje „Vartai“ atidaromos dvi solo parodos, kurios yra ilgalaikio projekto „Artscape“ dalis. Šįkart pristatomi du menininkai, savo kūryboje pritaikantys gamtamokslinius dėsnius, atradimus ir priemones.
 
Julijonas Urbonas. Fragmentas iš projekto Sapnų viešbutis, 2012. Aistės Valiūtės ir Daumanto Plechavičiaus nuotr.

Julijonas Urbonas. Fragmentas iš projekto Sapnų viešbutis, 2012. Aistės Valiūtės ir Daumanto Plechavičiaus nuotr.

Tai beveik 20 metų Slovėnijoje gyvenantis ir kuriantis rusų kilmės menininkas Vadimas Fishkinas ir šiais metais meno daktaro vardą Londono Karališkajame menų koledže ginsiantis lietuvių menininkas Julijonas Urbonas. Šie menininkai kuria technologiškai inovatyvius, bet idėjiškai skirtingus kūrinius.  

 
Julijono Urbono, prisistatančio menininku, dizaineriu ir inžinieriumi, veikla Lietuvos meno scenoje ryškiai išsiskiria savo tarpdalykiniu pobūdžiu. Urbono projektai remiasi jo atliekamais moksliniais tyrimais, kuriuose nagrinėjamos jutimines gravitacinės patirtys, aptinkamos atrakcionuose, aukšto manevringumo lėktuvuose, akrobatikoje. Šių kūrinių suvokimui būtinas publikos interaktyvumas, nes jie nėra vizualūs objektai, o veikia kaip priemonės gravitacinės estetikos patyrimui. 
 
Urbono paroda, pavadinta „Stovint, krentant, levituojant“ primins pramogų parką, kuriame patiriami trys esminiai mūsų sąveikos su gravitacija ryšių tipai – stovėjimas, kritimas, levitacija. Stovėjimui nagrinėti skirtas robotinio atrakciono prototipas – tai roboto, atrakciono ir performanso priemonės hibrido eskizinis modelis. Šis prietaisas yra pagrindinis tiriamasis objektas Julijono naujausiame moksliniame/meniniame tyrime, kuris atliekamas kartu su KTU Panevėžio robotikos laboratorijos inžinieriais, kompozitoriumi dr. Antanu Kučinsku, šokio kritike dr. Vita Mozūraite ir prodiusere/kuratore Akvile Eglinskaite. 
 
Kritimo būsena išnaudojama žymiausiame Urbono kūrinyje – makete „Eutanazijos kalneliai“ (2010), kuris šioje parodoje bus pristatytas naujai – kartu su rinktine dokumentine medžiaga, pristatančia ir apmąstančia tarptautinį publikos ir žiniasklaidos rezonansą.
 
Levitacijos būseną patirti parodos lankytojai galės dviejuose įrenginiuose. Pirmasis – Baranio kėdė – tai aviacijos medicinoje naudojama rotacinė kėdė, šios parodos lankytojams padėsianti patirti erdvinę ir gravitacinę dezorientaciją. Antrasis – „Sapnų viešbutis” (2013) – tai laikinas viešbutis, aprūpintas specialia sapnų turinį veikiančia įranga. Specialiai Lisabonos architektūros trienalei sukurtos įrangos dalis bus perkelta į galeriją, teikiant paslaugą snustelėti miego kapsulėse ir išmėginti sapnų prietaisus patiems lankytojams.
 
Dėkojame Alvydui Juocevičiui, Laimonui Breidokui
 
Parodos rėmėjai: Lietuvos kultūros taryba, Mabre Residence (hotel)
Galerijos rėmėjai: Lietuvos rytas, Infoterminalas, Ekskomisarų biuras, Namas ir aš, Draugų studija
_____________________________________________
 
„Artscape“ – ilgalaikis tarpdisciplininis projektas, pradėtas 2009 metais, Vilniui tapus Europos kultūros sostine, kaip bendras trijų organizacijų „Menų vartai“, „Kino Pavasaris“ bei „Vilniaus džiazo festivalis“ renginys, pristatantis XXI amžiaus Europos šalių meno scenas. Galerijoje VARTAI vykstančioje „Artscape“ dailės programoje pristatomi išskirtiniai užsienio šalių menininkų solo projektai drauge su lietuvių kūrėjų darbais. Iš viso projekte jau dalyvavo 38 Lietuvos ir Europos menininkai: Ignasi Aballí, Hans Op de Beeck, Laura Garbštienė, Ugnius Gelguda, Jesper Just, Žilvinas Landzbergas, Atelier van Lieshout, Dainius Liškevičius, Miks Mitrēvics, Gintaras Makarevičius, Svajonė ir Paulius Stanikai, Erwin Wurm ir kt. Nuo 2012 metų „Artscape“ parodų ciklas prasiplėtė, parodas kviečiami rengti menininkai iš viso pasaulio.

Parašykite komentarą