Dizainas ir architektūra
Sandra Kliukaitė. Margas aštuntasis dešimtmetis

2012-04-11

Aštuntasis dešimtmetis į XXI-ojo amžiaus madą sugrįžo su trenksmu ir miestų gatves šturmuoja jau ne pirmą sezoną iš eilės. Mes lipame į laiko mašiną ir keliaujame per šio spalvingo dešimtmečio (1970 - 79 m.) įvykius ir ikonas, įnešusias į mados istoriją unikalių detalių iš bene spalvingiausio praeito amžiaus laikotarpio. Populiariai vadinama „70’s style“ – aštuntojo dešimtmečio mada – tai auksiniai disko, glamroko ir pankroko laikai. Tai Yves Saint Laurent, Halston, Karl Lagerfeld, Vivienne Westwood  bei daugybės kino superžvaigždžių, tapusių mados ikonomis, era.

1969 m. po Vudstoko festivalio JAV, hipių judėjimas pasiekė apogėjų. Pašėlę gėlių vaikai pamažu nustojo triukšmauti ir nugrimzdo užmarštin arba ėmė garbinti blizgantį ir ryškiai žaižaruojantį disko kultą. Gėlėtus ir languotus bitlus, doors’us ir Bob Dylan’ą pakeitė blizgantys Queen’ai,  The Rolling Stones ir naujas stabas – David Bowie, persikūnijęs į blizgančią kosminę personą – Ziggy Stardust.
Džeimsą Bondą iš kino salių trumpam išvijo „Čarlio angelai“ ir daugybė naujų kino aktorių, tapusių aštuntojo dešimtmečio stiliaus ikonomis. Prancūzo Serge Gainsbourg mūzos – anglė Jane Birkin ir prancūzė Brigitte Bardot sugebėjo tapti ne tik septintojo, bet ir aštuntojo dešimtmečio mados įkvėpėjomis. Ant podiumo ir toliau išliko nemirtinga britų septintojo dešimtmečio žvaigždė – supermodelis Twiggy, tačiau aštuntasis dešimtmetis vis dėl to tapo juodaodės dainininkės ir modelio – Grace Jones garbinimo metais.

Septintajame dešimtmetyje hipiai valdė legendinę Soho Carnaby gatvę, garsėjančią daugybe drabužių parduotuvių, tačiau aštuntajame – čia jau pasirodė merginos su cheminėmis šukuosenomis, platforminiais batais ir flare stiliaus kelnėmis, o dar po kelių metų visą Londoną užliejo DIY (angl. Do-It-Yourself) arba Pasidaryk pats banga, propaguota pankų. Pankai patys darėsi sau rūbus ir aksesuarus, o anarchistiniai, ryškiaspalviai plakatai gatvėse ėmė konkuruoti su spalvingomis dizainerių propaguotomis prabangių prekės ženklų reklamomis.

Disko kulto metais mados industrijoje populiarumo viršūnę pasiekęs Yves Saint Laurent margaspalviais raštais puošė savo favoritę Catherine Deneuve ir daugybę kitų pramogų indusrijos žvaigždžių. Amerikiečių dizaineris Halstonas tapo ryškiausiu dizaineriu klubinės mados srityje, Madonna populiarino nėriniuotas pirštinaites, o romantiškasis Karlas Lagerfeldas, tuo metu diktavęs CHLOÉ mados namų tendencijas, rengė pirmo ryškumo mados ikonas: Brigitte Bardot, Maria Callas, Grace Kelly, Jacky Kennedy.

1977 m. Niujorko Manhetene buvo atidarytas legendinis disco klubas „Studio 54“, kurio scenoje pasirodydavo ne tik Grace Jones, bet ir Gloria Gaynor, Donna Summer bei daugybė kitų disko žvaigždžių. Į istoriniu tapusį klubo atidarymą susirinko aštunto dešimtmečio grietinėlė be jokių priemaišų: Mick ir Bianca Jagger, Liza Minnelli, Cher, Michael Jackson ir daugybė kitų, tarp kurių net legendinė mados redaktorė Diana Vreeland ir pats Salvador Dali. Tviskanti prabanga ir garsiausių dizainerių etiketės buvo privalomi šio klubo atributai. „Studio 54“ lankytojai labiausiai kraustėsi iš proto dėl Halstono ir Yvo San Lorano. Būtent šio klubo šėlionės, Yves Saint Laurent’o aštuntojo dešimtmečio darbai ir legendinis filmas „Taxi Driver“ (1976) tapo 2010-ųjų metų Marc Jacobs visos kolekcijos pagrindu.

Kaip reakcija į blizgučius ir disko stilių aštuntojo dešimtmečio viduryje susiformavo radikaliausias stilius praeito amžiaus mados istorijoje – punk. Išprovokuotas kultinių pankroko muzikos grupių „Sex Pistols“ ir „The Clash“ susiformavo visiškai naujas gatvės stilius, kurį ant podiumo užkėlė britų mados pankė – dizainerė Vivienne Westwood, tuo metu kūrusi tikrą anti-madą. O viskas prasidėjo Londono Kings Road‘e, kur jos vaikinas Malcolm McLaren atidarė revoliucingą marškinėlių parduotuvę „Let It Rock“, vėliau pervadintą „Sex“. Ši parduotuvė tapo pankų judėjimo centru, o Vivienne Westwood buvo pradėta vadinti „pankų karaliene“.

Aštuntojo dešimtmečio pabaigoje ant Paryžiaus mados arenos su trenksmu užlipo prancūzų mados „pankas“ – Jean-Paul Gaultier. Jis sumaišė haute couture su pankroku ir greitai buvo pakrikštytas prancūziškos mados „enfant terrible“ (pranc. nenuorama). 2011 m. Paryžiaus aukštosios mados savaitėje jis ir vėl pradėjo "pankuoti", pristatydamas haute couture modelius su skiauterėmis ir teatrališkais kostiumais. Be to, šios kolekcijos demonstravimo metu ne tik skambėjo aštuntojo dešimtmečio ikonos - Catherine Deneuve balsas, bet ir legendinės britų pankroko grupės „The Sex Pistols“ hitas.

Pastaraisiais metais aštuntojo dešimtmečio elementus šiuolaikiniame kontekste puikiai atsiskleidė ne vienas dizaineris ir mados namai: Marc Jacobs, Diane Von Furstenberg, Jean-Paul Gaultier, Stella McCartney, YSL, Prada, Gucci ir daugybė kitų. Vintažas – vis dar ant bangos.

Kulturpolis.lt

Atgal Komentarai 56998

 
Kiti:
 
Susiję:
 
Užsisakyk naujienas:
 
Paieška:
 
Naujienose  
Archyve  
Ieškoti:
nuo: iki:
 
 
Žymės