Teatras
Viktorija Ivanova. Netradicinio Cirko Tradicija Menų spaustuvėje

2009-09-11

Jau įpratome girdėti apie renginius „netradicinėse ervėse“: apie spektaklius bažnyčiose ar tarpuvartėse, šokius parkuose ar griuvėsiuose, tapybos parodas ar koncertus vienuolynuose. Tačiau paminėjus žodį „cirkas“, visų pirma daugumai akyse iškyla spalvota cirko palapinė, ausyse pasigirsta tradicinė cirko melodija ir veide besiplečiant pokreivei šypsenai, įsivaizduojant hiperaktyvius klounus, jau kone gali užuosti gyvūnų kvapą. Tiems, kuriems cirkas asocijuojasi su vaikų klegesiu ir cukraus vata, tenka pranešti naujieną: galima apsieiti be viso to.

Pats žodis „cirkas“ iš lotynų kalbos verčiant, reiškia „ratas“. Nuo antikos laikų stadionuose ir amfiteatruose rengiami įspūdingi pasirodymai prisijaukino ovalią vaidybos aikštelę ir cirko arena tapo neatsiejamu tokios aikštelės simboliu. XVIII amžiuje Londone įkuriamas „šiuolaikinio cirko tėvu“ vadinamo Phillip‘o Astley‘io vardo amfiteatras. Ph.Astley išgarsėjo sugebėjimais treniruoti žirgus, subūrė cirko trupę, į kuria pakvietė žonglierių, akrobatų, mimų... Ir teprasideda cirkas!

Ir jis prasidėjo... Atsirado pirmieji konkurentai, ėmė burtis vis daugiau naujų cirko trupių – ne vien Europoje: naujai besikuriančiose Jungtinėse Amerikos Valstijose cirkas turėjo būti mobilus ir taip atsirado cirko palapinė, pakeitusi amfiteatrinio pobūdžio pastatus. Cirko programa tobulėjo – buvo įtraukiami vis naujesni ir vis sudėtingesni triukai. Žonglierių, akrobatų ir kitų artistų buvo ieškoma visose šalyse. Cirkas tapo multikultūrine vieta.

Ilgainiui net imta pradėti steigti cirko mokyklas, kurias baigę cirko artistai tapdavo profesionaliais savo amato žinovais. Tačiau ne visiems pakako vien amato. Neužteko ir vien adrenalino. XX amžiuje cirkas patiria lūžį: vienoje pusėje lieka dresuoti gyvūnai, pramoginiai triukai ir cirko šeimos tradicijos, o kitoje – makabriški pasirodymai, užburianti teatro, šokio ir cirko sintezė, drastiški ir hipnotizuojantys pasirodymai. Cirko istorijoje įrašomas „Naujasis Cirkas“.

Lietuvos žiūrovai su šiuo fenomenu turi galimybę susipažinti vis artimiau. Ketvirtus metus Vilniuje Menų spaustuvės ir Prancūzų kultūros centro organizuojami Naujojo cirko savaitgaliai jau tampa tradicija. Nors ir Naujajame Cirke tradicijomis nė nekvepia.

Šiemet besidomintys ar susidomėję Naujuoju Cirku turės galimybę išvysti Suomijos-Prancūzijos cirko trupės „Circo Aereo“, kuri Lietuvoje svečiuojasi jau antrą kartą, pasirodymą „Seno Kelio cirkas“. Šis spektaklis skirtas ne vien suaugusiems – juo pasimėgauti galės ir mažieji cirko megėjai. Iš Suomijos savo sunkvežimiu atvykę artistai jo nepaliks už durų ir pasirodymo nerodys Menų spaustuvėje. Ar bent ne viduje. Vienas iš keturių pasirodyme dalyvaujančių profesionalų – pats sunkvežimis. Kiti trys – profesionalūs cirko akrobatai ir Suomijos breiko čempionas. Piruetai, kritimai, šokinėjimai pašėlusiu tempu prikaustys ne tik tėvelių, bet ir nenustygstančių vietoje mažųjų dėmesį rugsėjo 12-tą 18val. ir 13-tą 14val.

Kitas žiūrovams siūlomas pasirodymas vyks rugsėjo 11-tą ir 12-tą 19val. Prancūzė režisierė Gaëlle Bisellach-Roig kartu su savo trupe „La Manoeuvre“ atvers žiūrovams fantasmagorišką pasaulį, kur realybės sąvoka gerokai iškreipta. Spektaklyje dalyvaujančios profesionalios artistės šokio, akrobatikos ir žongliravimo pagalba privers sudvejoti kūno statika ir net realumu. Erdvei ir daiktams paklūstant vienintelei jėgai – gravitacijai, „La Manoeuvre“ ištrins ribas tarp tikrovės ir sapno. Projekcijų pagalba deformuojama erdvė priverčia suabejoti apskritai dydžių realumu ir nekintamumu, o manekenų rankos leidžia švelniai sudvejoti ir kūno tąsumo atžvilgiu. Valandos trukmės spektaklis „Išnara“ kviečia kartu su spektaklio dalyvėmis pasinerti į vidinį daiktų ir kūno pasaulį.

Menų spaustuvė su Naujuoju Prancūzijos cirku supažindina ne vien pristatydama pasirodymus. Norintys daugiau sužinoti apie Lietuvoje nelabai žinomą „Naujojo Cirko“ judėjimą yra kviečiami dalyvauti paskaitose ir seminaruose*. Rengiami Cirko akrobatikos seminarai, vedami cirko trupės „Circo Aereo“, taip pat – teorinės paskaitos. Prancūzas Jeanas Michelis Guy –  buvęs cirko artistas, šiuo metu labiau žinomas kaip rašytojas, režisierius, kritikas, kultūros sociologijos ir spektaklio analizės dėstytojas, cirko teoretikas pristatys Prancūzijos šiuolaikinio cirko estetikos tendencijas ir Naujausią Prancūzijos cirko istoriją. Švedė Camilla Damkjaer – judėjimo „klounai be sienų“ atstovė, cirko teorijos dėstytoja, scenos menų mokslo daktarė paskaitoje Švedijos ir Skandinavijos cirko istorijos fragmentai Naujojo cirko istoriją bei raidą, taip pat nagrinėdama, kiek tai apskritai yra nauja. O cirko seminare su judesiu lektorė dėsto pasitelkdama naują metodiką – derindama teorinius klausimus su praktiniais atsakymais. Vertikalios virvės pagalba Camilla Damkjaer nagrinės prasmės ir judesio, prasmės ir įgūdžio santykį.

Išgirdus žodį „cirkas“ įpratusiems mintyse regėti dramblius ir ant paršelių nugarų jodinėjančius klounus gali tekti permąstyti šią sąvoką ir kartu su kitais Menų spaustuvės lankytojais pasinerti į svaigų ir užburiantį Naujojo Cirko pasaulį. Bent kelioms dienoms.   

* Į paskaitas ir seminarus būtina išankstinė registracija adresu kristina@menuspaustuve.lt

Kulturpolis.lt

 

Atgal Komentarai

Kiti:
 
Susiję:
 
Užsisakyk naujienas:
 
Paieška:
 
Naujienose  
Archyve  
Ieškoti:
nuo: iki:
 
 
Žymės