Tekstai
Rimantas Eivenis. Vienišos lėlės istorijos

2010-02-01

Praėjusį ketvirtadienį prekybos ir laisvalaikio centre „Panorama“ buvo atidaryta Jūratės Rekevičiūtės grafikos darbų paroda „Lėlė viena namuose“.

Tarp blizgių parduotuvių įsiterpusi pleišto formos salė, kurioje eksponuojami klaipėdietės? kaunietės? vilnietės? menininkės darbai, tarsi simbolizavo naują erą, kai karingai nusiteikęs menas atakuoja komercijos bastionus.

Brrr. Bus saldu

Parodą anonsuojantis treileris vertė prisiminti pastaruoju metu visuomenę itin jaudinantį (sic!) pedofilijos skandalą. Kedys, Ūsas – pavardės ir beveidės mergaitės vaizdai nejučia brėžėsi atmintyje. Teko pagalvoti ir apie skriaudžiamą, išnaudojamą vaiką, šeimoje mušamą moterį.

Tačiau asmeninis pačios menininkės kvietimas žadėjo visai kitus, švelnius pojūčius: ateikite, bus saldu. Mat savo bičiuliams ji dalijo pieniško, labai skanaus šokolado plyteles, kurių pakuotės „aversą“ puošė reklaminis veidas – lėlė tigro akimis, o kitoje pusėje buvo išguldyta parodos koncepcija. Viduje, arčiausiai saldybės, menininkė patalpino naivias lėlės ištaras ir kalendorių su rožine spalva pažymėtomis mylimiausių žmonių datomis.

Ėmėsi žmogaus figūros

Tad, vedamas dviejų besikivirčijančių jausmų ir vieno tvirto – smalsumo, eilinis sostinės žiūrovas per pūgą atvyko į „Panoramą“. Paroda iškart patraukė akį spalvų žaisme. Sutikime, grafikos darbams tai ne itin būdinga. Kabantys pavieniui ar sugrupuoti po tris, keturis, atspaudai tarsi mergaitiškai intymus komiksas pasakojo personažo nuotykius. „Vieniša lėlė ir vienišos, niekam nematomos jos dienos istorijos“, - kilo apibendrinanti mintis.

Anksčiau menininkė buvo sukūrusi grafikos ciklą, kurio lakštuose įspaudus paliko Lietuvos ir užsienio įžymybių drabužiai. Abstrakčios objektų formos siūlė savitas interpretacijas. Dabartiniuose atspauduose J.Rekevičiūtė tarsi sugrįžo į dar gilesnę praeitį, į vaikystę, kai popieriaus lape neįgudusia ranka keverzodavome žmonių figūras, namukus ar automobilius. Autorė vėl ėmėsi žmogaus figūros vaizdavimo, kitaip tariant, jos spaudiniuose apsigyveno konkretus personažas – lėlė. Ji viena namuose, šeimininkė išvyko, tik pūpso du ežiai – ją primenančios šlepetės. Kas belieka? Pasvajoti, pasiausti, nusilakuoti nagus, atrasti namuose gyvenančius gyvūnėlius, į žaidimą įtraukti tamsių kerčių baubus, užsikarti ant pakabos.

Vienatvės laiku

Galbūt šitaip gyventi visai smagu? Lygiai taip, kaip smagu eiti pro parodos darbus ir stebėti tas linksmybes. Tačiau lyg kontrapunktas kartojamos užuominos į šeimininkę verčia susimąstyti apie didesnių, galingesnių jėgų buvimą. Apie paklusnumą, priklausomybę, kontroliuojamą laisvę, vienatvę. Tad koks šeimininkės ir lėlės, personažo ir jos kūrėjos santykis? Grafinių pasakojimų autorė toli gražu nesimpatizuoja savo herojei ir vengia bet kokių paralelių, sąsajų. „Nereikėtų visko suprasti tiesiogiai. Paprasčiausiai nenorėčiau, kad su manimi kada nors šitaip elgtųsi, kad man taip atsitiktų. Ir ne tik man, bet ir kitiems. Nors tai vyksta kiekvieną dieną“, - kitą rytą po parodos „Kultūrpoliui“ sakė J.Rekevičiūtė. Pasak jos, lėlės personažas, tai izoliuoto žmogaus simbolis. Ne vienas iš mūsų „įkrenta“ į siaubingą vienatvę.  Tad ką veikti vienatvės laiku?“ - retoriškai klausė menininkė.

Šimtaprocentė grafika

Pasak J.Rekevičiūtės, nė vienas jos atspaudas nebuvo palytėtas teptuku, pieštuku ar dar kokia spalvinimo priemone. Viskas atlikta skirtingomis grafikos technikomis: menininkė darė lėlės, vaikiškų drabužių įspaudus, spaudė linoraižinį ir fotopolimerus. Kiekvienas lakštas po presu gulėsi mažiausiai tris kartus. Net tos reljefinės darbų vietos, kurias, regis, lyžtelėjo potėpis, menininkės teigimu atsirado spaudžiant didesnį ar mažesnį dažų sluoksnį. „Kiekvienas grafikos kūrėjas po truputį atranda savo mažytes Amerikas. Grafika tobulėja taip sparčiai, kad pasaulyje turbūt kasdien atsiranda vienoks ar kitoks technikos porūšis“, - svarstė parodos autorė. Ji taip pat padariusi keletą atradimų, kurie rodomi parodoje. „Drabužio įspaudo, linoraižinio ir fotopolimero junginys man pačiai yra naujiena. Viena technika daromas įspaudas gilesnis, kita technika – paviršinė, trečia – faktūrinė“, - sakė J.Rekevičiūtė.

Ant sienų – nuo blakstienų

Bene pusvalandį vėlavusią parodos autorę ne iškart galėjai atpažinti. Ji pasipuošė dirbtinėmis juodos spalvos blakstienomis. Kartais kildavo mintis, kad menininkė tyčia po jomis slepiasi arba slepia savo žvilgsnį. (Ne, šis sakinys turėtų būti toks: „Kartais kildavo klausimas, ar ji apskritai mato, su kuo kalba?!“) Pristatydama parodą, J.Rekevičiūtė teigė, jog šios blakstienos tapo stimulu kurti eksponuojamus darbus. Tačiau kaip visa tai siejasi, konkrečiau nepaaiškino. Todėl kilo natūralus klausimas: gal kūrė, kad pademonstruotų blakstienas? Parodoje, kurios įžanginę kalbą išdrožė pilna ceremonmeisterio eilute vilkintis Vilniaus rotušės direktorius Saulius Pilinkus, apsilankė menininkės bičiuliai ir, kur kas gausiau, – bičiulės. Mat J.Rekevičiūtė savo gerbėjų ratą didina ne tik puikiais grafikos darbais, bet ir galantiškais papuošalais, kuriais išdabina klientes. Ko moterų būryje būta daugiau – grafikos meno adoratorių ar klienčių – sunku pasakyti. Tačiau garsių žmonių netrūko: čia galėjai palabinti renginių organizatorę Kristiną Kaikarienę, „Panoramos“ generalinę direktorę Birutę Kalanovaitę, architektę Jolantą Kaušpėdaitę, muzikos prodiuserį Gediminą Zujų, aktorę Olitą Dautartaitę, radijo ir TV laidų vedėja Daiva Tamošiūnaitę-Budrę. Parodoje apsilankė ir keliautojas Vytautas Bukauskas. Su fotokamera bėgiojo jauna menotyrininkė Aistė Bimbirytė, užsuko jos kolegė Aistė Paulina Virbickaitė. Apie parodos reklaminį klipą, pasitaikius progai klustelėjome jo autorių, žinomą TV prodiuserį ir J.Rekevičiūtės vyrą Ričardą Rickevičių. Į savo gaminį jis pažvelgė labai praktiškai, be skrupulų: „Svarbiausia sukviesti kuo daugiau žmonių“, - taip jis „Kultūrpoliui“ paaiškino lėlės egzekucijos prasmę. - Kas čia tokio, kad ji keletą kartų nukrenta ant žemės, o po to sudeginama?“ Teko klipo autoriui priminti, kad ji per tą laiką dar keletą kartų pabuvojo unitaze. Jis nusijuokė: „Taip, Baltarusijoje tokią reklamą greičiausiai uždraustų“.

Aistės Bimbirytės nuotraukos

Kulturpolis.lt

 

Atgal Komentarai

 
Kiti:
 
Susiję:
 
Užsisakyk naujienas:
 
Paieška:
 
Naujienose  
Archyve  
Ieškoti:
nuo: iki:
 
 
Žymės