„Permainų muzika” – tai, kas geriausia, vertinga ir tikra

Šiuolaikinės muzikos festivalis „Permainų muzika” rugsėjo 7 – spalio 7 dienomis klaipėdiečius ir Lietuvos kultūros sostinės svečius kvies atsiverti pokyčiams ir naujiems įspūdžiams. Veržliai ir energingai pristatantis įdomiausią dabarties kūrybą, festivalis siūlys įsiklausyti į nuolat kintantį ir atsinaujinantį garsų pasaulį. Gyvybinga jų tėkmė inspiruos keisti mus supančią aplinką ir keistis patiems. „Permainų muzika”– tai, kas geriausia, vertinga ir tikra.

Festivalio programa

Rugsėjo 7 d., ketvirtadienis, 18.30 val.
Rugsėjo 8 d., penktadienis, 17.30 ir 21.00 val. | Klaipėdos „Švyturio arena” (Dubysos g. 10, Klaipėda)

Instaliacija-spektaklis “Stifters Dinge” / „Stifterio daiktai”

Idėjos, muzikos autorius ir režisierius Heiner Goebbels
Scenografas, šviesų ir vaizdo projekcijų dailininkas Klaus Grünberg
Muzikinės dalies bendraautoris ir programuotojas Hubert Machnik
Garso dizaineris Willi Bopp
Pastatyminės dalies bendraautoris Matthias Mohr
Vykdantysis prodiuseris: Théâtre Vidy-Lausanne.

Heinerio Goebbelso instaliacija-spektaklis „Stifterio daiktai” – tai kompozicija penkiems fortepijonams be pianistų, pjesė be aktorių, performansas be atlikėjų, kitaip tariant, tai projektas be dalyvių. Tai publikos kvietimas įžengti į kvapą gniaužiančią erdvę, kupiną garsų ir vaizdų, kvietimas regėti ir klausytis. Projekto sumanymas sukasi aplink daiktų suvokimą, daiktų, kurie teatre dažnai yra tik vaidinimo dalis ar dekoracija ir atlieka tik vaizdavimo vaidmenį. Čia visa tai – šviesa, vaizdai, ūžesiai, garsai, balsai, vėjas ir dulksna, vanduo ir ledas – tampa pagrindiniais veikėjais.

H. Goebbelsas apibūdina savo kūrinį, įkvėptą XIX a. austrų romantizmo novelisto Adalberto Stifterio, kaip „susidūrimą su kitoniškumu, su laiko pojūčiu, kuris neatspindi mūsų pačių ritmų, su nežinomu balsu, kuris jums kalba kažką, ko nesuprantate”.

„Stifterio daiktai” buvo atliktas daugiau nei 300 kartų keturiuose žemynuose, pelnęs daugybę apdovanojimų ir sulaukęs ypatingos tiek teatro ir muzikos kritikų, tiek ir publikos reakcijos. Tai vienas dažniausiai pasaulyje pristatomų šio kompozitoriaus darbų, išsiskiriantis unikalia koncepcija, kuri labai stipriai veikia klausytojų pojūčius. Teatro legenda vadinamo H. Goebbelso kūrinių įspūdžiai ir meniniai patyrimai yra tokie stiprūs, jog išlieka visam gyvenimui.

Pasaulinio pripažinimo sulaukęs kūrinys bus rodomas pirmąkart ne tik Lietuvoje, bet ir Baltijos šalyse.

Bilietai – 31,80 Eur | Nuolaidos netaikomos

Rugsėjo 29 d., penktadienis, 18.30 val.

„Miesto gyvenimas”

Klaipėdos kamerinis orkestras
Meno vadovas Mindaugas Bačkus
Solistai: Guoda Gedvilaitė (fortepijonas), Pavel Giunter (perkusija)
Ansamblis „Giunter Percussion”
Dirigentas Mindaugas Piečaitis
Programa: Steve Reich, John Cage, Emmanuel Sejourne, Arvydas Malcys.

„Miesto gyvenimas” — tai liaupsės šiuolaikiniam miestui, kurias gieda žymaus amerikiečių minimalisto Steave’o Reicho kūrinys, skirtas kameriniam ansambliui ir skaitmeniniu būdu sumodeliuotiems miesto garsams. Kompozitorius palankiai nusiteikęs naujųjų technologijų atžvilgiu ir tinkamai išnaudoja visus jų teikiamus pranašumus. Uždegančiu ritminiu judėjimu ir mušamųjų instrumentų gausa išsiskiriantis opusas atskleidžia spalvingą ir aistringą autoriaus gyvenimą gimtajame Niujorke. Tai banguojanti, plaukianti minimalistinės muzikos upė, kurioje į nuolat kintantį srautą susilieja tiek gyvai skambančių instrumentų, tiek įrašytų miesto garsų motyvai.

S. Reicho „Miesto gyvenimas” užbaigs Klaipėdos kamerinio orkestro koncerto programą, kurią pradės kitas jo kūrinys – „Duetas”. Amerikiečių eksperimentatoriaus Johno Cage’o kūrinyje “Credo in us” šalia fortepijono ir mušamųjų instrumentų dar bus naudojami įrašytų klasikinių kūrinių, radijo laidų fragmentai. Prancūzo Emmanuelio Sejourne Koncerto vibrafonui ir šiemet 60-mečio jubiliejų mininčio lietuvio Arvydo Malcio Koncerto fortepijonui solines partijas gros šiandienos ritminei muzikai neabejingi solistai Pavelas Giunteris ir Guoda Gedvilaitė. Programai diriguos šiuolaikinės kūrybos entuziastas Mindaugas Piečaitis.

Bilietai – 10, 14 Eur | Taikomos nuolaidos

Spalio 4 d., trečiadienis, 18.30 val.

„Koncertų koncertas”

Lietuvos valstybinis simfoninis orkestras
Meno vadovas ir vyr. dirigentas Gintaras Rinkevičius
Solistai: Romualdas Romoslauskas (altas), Povilas Jacunskas (violončelė), Gintaras Januševičius (fortepijonas, Lietuva–Vokietija)
Dirigentas Mārtiņš Ozoliņš (Latvija)
Programa: Sergej Prokofjev, Zita Bružaitė, George Gershwin.

Net trys įtaigūs koncerto žanro kūriniai, atliekami trijų talentingų solistų ir Lietuvos valstybinio simfoninio orkestro, skambės programoje „Koncertų koncertas”. Tokią programos koncepciją pasiūlė LVSO meno vadovas ir vyriausiasis dirigentas Gintaras Rinkevičius, nors tą vakarą prie dirigento pulto stovės Latvijos nacionalinės operos vyr. dirigentas Mārtiņš Ozoliņš. Zitos Bružaitės Koncerto altui ir simfoniniam orkestrui „Pabudimas” bei Sergejaus Prokofjevo „Sinfonia Concertante” violončelei ir simfoniniam orkestrui solo partijas grieš Romualdas Romoslauskas ir Povilas Jacunskas, einantys orkestro koncertmeisterių pareigas.

Pasak Z. Bružaitės, „ne sonoriniai skambesiai, skirtingi garso išgavimo būdai ar šaltiniai, žymintys modernistinį skambesį, yra šio kūrinio pamatinė atrama, o šokančio, mąslaus arba dainuojančio alto ir orkestro vienovė, trinanti akademinės bei lengvesnio žanro ribas”.

„Sinfonia Concertante” laikoma vienu sėkmingiausių ekspresyvios S. Prokofjevo lyrikos perlų. „Šis kūrinys man labai svarbus – labai jį mėgstu. Nors klausytis jo lengva, tai be galo sudėtinga muzika, kelianti atlikėjui daug techninių užduočių”, – sako P. Jacunskas.

Hanoveryje gyvenantis pianistas Gintaras Januševičius mėgsta eksperimentuoti, į kiekvieną pasirodymą žvelgia kaip į nuotykį – nevengia netikėtų erdvių, formatų, pristato dar negirdėtus kūrinius arba neįprastais rakursais siūlo pažvelgti į jau žinomus. „Permainų muzikoje” jis atliks legendinio amerikiečių kompozitoriaus George’o Gershwino Koncertą fortepijonui ir orkestrui, pelniusį ne tik publikos, bet ir profesionalų pripažinimą.

Bilietai – 14, 18 Eur | Taikomos nuolaidos

Spalio 6 d., penktadienis, 18.30 val.

„Nes meilė stipri…”

Vilniaus miesto savivaldybės choras „Jauna muzika”
Meno vadovas ir dirigentas Vaclovas Augustinas
Petras Geniušas (fortepijonas)
Programa: David Lang, Philip Glass, Gintaras Sodeika.

Harmoningi ir skambūs Vaclovo Augustino vadovaujamo choro „Jauna muzika” balsai, hipnotizuojanti amerikiečių kompozitoriaus postminimalisto Davido Lango muzika bei maestro Petro Geniušo kalbinamo fortepijono garsų magija. Visa tai darniai susijungs koncertinėje programoje „Nes meilė stipri…”.

Garbingas festivalio svečias ir šios programos akcentas Davidas Langas – tai aistringas ir išradingas šiuolaikinės muzikos kūrėjas, nuolat plečiantis įprastus muzikos žanrų rėmus ir brėžiantis naujus horizontus. V. Augustinas pasakoja: „Pirmąkart apie D. Langą sužinojau po Paolo Sorrentino filmo „Didis grožis”. Jis iš tų kompozitorių, kurie išdrįsta naudoti labai mažai gaidų, bet atranda kažką, kas užburia, svaigina, lyg dvasinis narkotikas.” Minėto filmo garso takelio puošmena kūrinys “I lie”, kaip ir to paties režisieriaus filmo „Jaunystė” fragmentas “Just”, suskambės šiame koncerte.

Fortepijono magas Petras Geniušas dėl savo išlavinto muzikinio skonio, technikos ir jautrumo garsui yra gerai žinomas ir vertinamas džiazo, klasikinės bei avangardinės muzikos scenose. Jis atliks D. Lango kūrinį „Tai parašyta ranka” / “This was written by hand”. Pasak kompozitoriaus, „savo pirmą kompiuterį įsigijau 1993 m. ir nuo to laiko niekada daugiau nerašiau pieštuku. Bet man vis neduodavo ramybės klausimas – kaip / ar mano rašymo įrankiai veikia pačią kūrybą? Norėdamas atsakyti į savo klausimą, šį kūrinį parašiau ranka”.

P. Geniušas interpretuos ir kelis žymaus amerikiečių minimalisto Philipo Glasso etiudus, kuriuos pernai grojo „Gaidos” festivalio koncerte, dalyvaujant pačiam autoriui. Minimalizmo stilistika daro įtaką ir Gintaro Sodeikos kūrybai, tą iliustruos jo fortepijoninis opusas „Petardos”.

D. Lango muzikos pristatymą vainikuos ištraukos iš „Pasijos pagal mergaitę su degtukais” / “Little match girl passion”, pelniusios autoriui Pulicerio premiją. Žurnalas “The New Yorker” įvertino ją kaip vieną originaliausių ir labiausiai jaudinančių pastarųjų metų kūrinių.

Bilietai – 10, 14 Eur | Taikomos nuolaidos

Spalio 7 d., šeštadienis, 18.30 val.

„Kelyje”

Ansamblis „Bang on a Can All Stars” (JAV):
Ashley Bathgate (violončelė), Robert Black (kontrabosas), Vicky Chow (fortepijonas), David Cossin (mušamieji), Mark Stewart (gitaros), Ken Thomson (klarnetai)
Programa: Michael Gordon, David Lang, Julia Wolfe.

Kultinis amerikiečių ansamblis “Bang on a Can All-Stars”, šiemet minintis 30 metų sukaktį, atvyksta į Klaipėdą pristatyti naujausią savo įkūrėjų ir meninių lyderių Michaelio Gordono, Davido Lango ir Julios Wolfe muziką.

“Bang on a Can All-Stars” visame pasaulyje garsėja savo nepaprastai dinamiškais pasirodymais ir įdomios dabarties muzikos įrašais, kuriuose nebelieka ribų tarp klasikos, džiazo, roko, world ir eksperimentinės muzikos. 1997 ir 2012 metais vykę jo koncertai Vilniuje sukėlė gausias publikos ovacijas. Nes tik “Bang on a Can All-Stars” koncertuose galima patirti energiją ir transą, pasigėrėti aukščiausia kompozicijų ir atlikimo kokybe. Kolektyvas laikomas vienu žymiausių Niujorko kultūros ambasadorių, 2005 m. pripažintas geriausiu Amerikos ansambliu, o jo lyderiai M. Gordonas, D. Langas ir J. Wolfe – vienais garsiausių postindustrinės muzikos kūrėjų. „San Francisco Chronicle” grupę pavadino „svarbiausiu šalies šiuolaikinės muzikos sklaidos įrankiu”.

“Bang on a Can All-Stars” bendradarbiauja su laisvojo džiazo legenda Ornette’u Colemanu, garsiu kinų kompozitoriumi Tanu Dunu, DJ Spooky, koncertuoja su Philipu Glassu, Meredith Monk, Iva Bittova, Thurstonu Moore’u ir kitais. Tarp grupės įrašų – Briano Eno ambientinės muzikos klasika „Muzikos oro uostams” ir Terry’o Riley’o „In C”.

Ansamblis, nors ir sulaukęs solidaus amžiaus, nesiskundžia sėkme ir neleidžia sau užmigti ant pasaulinio pripažinimo laurų. Naujausią jubiliejui skirtą programą „Bang on a Can All-Stars” pavadino „Kelyje” / “Road Trip”.

Bilietai – 18, 24 Eur | Taikomos nuolaidos

Festivalio susitikimai

Rugsėjo 4 d., pirmadienis, 17.30 val., KKS I a. fojė

Susitikimas su režisieriumi ir kompozitoriumi Heineriu Goebbelsu

Vokiečių režisierius ir kompozitorius Heineris Goebbelsas yra vienas įdomiausių Europos muzikinio teatro novatorių. Jo kūrybos neįmanoma įsprausti į jokias kategorijas. Pasak H. Goebbelso, jis sąmoningai stengiasi plėsti teatro meno ribas, keisti ar provokuoti žiūrovo suvokimą. Muzika šiais laikais yra benamė, todėl jis kviečia kompozitorius atsikratyti tradiciniu subjektyvizmu paremto genijaus stereotipo ir įsiklausyti į garsų įvairovę – naują vėją, pučiantį šiame medijų amžiuje. H. Goebbelsas nepripažįsta nusistovėjusių tiesų, juolab nelaiko savęs naujosios muzikos autoriumi, besiremiančiu tradiciniais šablonais. Šio menininko sprendimus lemia amžinas smalsumas ir patirtis. Išsiraizgiusiame dabarties kultūros kraštovaizdyje jis geba atrasti daugybę išeičių ir slaptų durų, kurių dėka neįmanoma apibrėžti ar sunorminti jo kūrybos, o tai padeda jo darbams ilgus metus išlikti visuomenės akiratyje.

H. Goebbelso nuomone, jo estetiniam išsilavinimui poveikį darė muzika, radijas ir vaizdiniai menai. Būdamas studentu jis nemėgo teatro, tik žymiai vėliau pradėjo suvokti jo specifiką, pajusti skleidžiamą energiją ir įtampos didingumą.

Susitikimą su H. Goebbelsu moderuos kompozitorius Mindaugas Urbaitis.

Nemokamai

Spalio 6 d., penktadienis, 17.30 val., KKS I a. fojė

Susitikimas su kompozitoriumi Davidu Langu

Aistringas, produktyvus, sudėtingas – taip galima apibūdinti žymų amerikiečių kompozitorių Davidą Langą, kurio asmenybė įkūnija nerimastingą kūrybos dvasią. Jo muzika išaugusi iš klasikinės tradicijos, tačiau sunkiai skirstoma į kategorijas, nes kompozitorius nuolat kuria naujas formas. Daugelyje savo kūrinių jis stengiasi plėsti muzikinio vizualumo sampratą. Net iš pažiūros paprastas jo partitūras atlikti gana sudėtinga: jos reikalauja ypatingos atlikėjų ir publikos koncentracijos.

D. Langą įkvėpė modernizmas, minimalizmas ir rokas. Jo kūrybą galima apibūdinti kaip postminimalistinę arba totalistinę. Ji gali tuo pačiu metu būti komiška, įžūli ir raminanti, joje dažnai sutinkami konceptualaus meno elementai. D. Langas – vienas dažniausiai atliekamų JAV kompozitorių, kurio muzika skamba garsiausiose pasaulio koncertų salėse.

Susitikimą su D. Langu moderuos muzikologė Lina Navickaitė-Martinelli.

Nemokamai

Spalio 7 d. 10.00 val. KKS konferencijų salė

Muzikologų konferencija
„Kita tradicija. Reformacijos įtaka Lietuvos muzikinei kultūrai”

Lietuvos kultūros istorijoje persipynusios skirtingų konfesijų įtakos. Reformacijos 500-osios metinės – puiki proga aktualizuoti liuteronybės kultūrinį paveldą ir jo impulsus, savaip paveikusius muzikos istorijos raidą. Ta proga Lietuvos muzikologai ir užsienio tyrinėtojai susirenka į Klaipėdą – dramatiškų istorinių pervartų miestą, Mažosios Lietuvos, kuri padovanojo iškilių kultūros vardų, širdį.

Konferenciją rengia Lietuvos kompozitorių sąjungos muzikologų sekcija, bendradarbiaudama su Klaipėdos koncertų sale.

Nemokamai

Išsamiau apie repertuarą, taikomas nuolaidas – www.koncertusale.lt

Parašykite komentarą