Klasikos ir egzotikos banga

Pavasariop pradedame galvoti apie keliones, tolimus egzotiškus kraštus. Kol dar tai tebėra svajonėse, kviečiame užsukti į Klaipėdos koncertų salę, nes kovo 13 dienos, antradienio, vakarą jos sceną užlies „Klasikos ir egzotikos banga”.

Frank_Stadler

Frankas Stadleris. KKS archyvo nuotr.

Taip pavadintą Mindaugo Bačkaus vadovaujamo Klaipėdos kamerinio orkestro programą sudarys klasicizmo epochos kompozitorių Michaelio Haydno, Ludwigo van Beethoveno, šiuolaikinės muzikos klasiko Benjamino Britteno kūriniai. Egzotiško kolorito programai suteiks japonų kompozitoriaus Toshio Hosokawos muzika.

Pagrindinio programos solisto ir kviestinio orkestro koncertmeisterio partiją grieš Frankas Stadleris (smuikas, Austrija). Jis studijavo smuiką Zalcburgo „Mozarteume”, o dabar pats yra Zalcburgo universiteto kviestinis profesorius ir smuiko klasės vedėjas Brucknerio universitete Lince. Nuo 1999 m. smuikininkas dirba Zalcburgo „Mozarteumo” orkestro koncertmeisteriu. Jo iniciatyva susibūrė „Stadler Quartett”, daugiausiai atliekantis šiuolaikinę muziką, keletą metų smuikininkas buvo Austrijos šiuolaikinės muzikos ansamblio meno vadovu.

F. Stadleris pastaruoju metu dažnai lankosi Lietuvoje. Pirmą kartą į Klaipėdą jį atviliojo dirigentė Mirga Gražinytė-Tyla. Praėjusį rudenį ji ir smuikininkas įkvėptai muzikavo kartu su Klaipėdos kameriniu orkestru, atidarant naująjį KKS koncertinį sezoną.

Klasiką ir egzotiką sujungiančio koncerto programą pradės Michaelio Haydno Koncertas smuikui ir orkestrui G-dur. Tai garsiojo Vienos klasiko Josepho Haydno jaunesniojo brolio parašytas skaidrios muzikinės faktūros kūrinys, kurio solo partiją gros F. Stadleris.

Po to seks kito Vienos klasiko L. van Beethoveno Styginių kvartetas Nr. 11 f-moll, dažnai vadinamas „Serioso”. Jį kompozitorius parašė po to, kai žlugo vedybų planai, iš džiaugsmo aukštybių puolęs į neviltį. Nepaprasta dramatine įtaiga pasižymintis kūrinys prilyginamas geriausiems Beethoveno palikimo puslapiams.

Tomoko_Kiba

Tomoko Kiba. KKS archyvo nuotr.

„Muzika – tai vieta, kur susitinka natos ir tyla”, – sako japonų kompozitorius T. Hosokawa, kurio kūryboje susijungia europietiškas modernizmas ir tradicinė japonų muzika. Jo kūrinio „Peizažas V” solo partija bus atliekama tautiniu instrumentu shô. Tai pučiamasis instrumentas, sudarytas iš 17 plonų bambuko vamzdelių, pritvirtintų prie pagrindo. Shô skambesys artimas paukščio fenikso skleidžiamiems garsams, gal todėl jo išvaizda primena sparną. Shô dar vadinamas japonišku aerofonu arba japoniškais burnos vargonais. Manoma, kad šis instrumentas atsirado VIII amžiuje.

Šiuo retu ir pirmą kartą KKS skambėsiančiu instrumentu gros japonė Tomoko Kiba. Ji yra profesionali smuikininkė, daug metų dirbusi Saro krašto valstybinio orkestro Sarbriukene (Vokietija) koncertmeistere, buvusi šiuolaikinės muzikos ansamblių „Musikfabrik/NRW” (Vokietija) ir „United Instruments of Lucilin” (Liuksemburgas) nare. Nuo 2000 m. kaip shô atlikėja T. Kiba pasirodo įvairiuose festivaliuose.

Koncertą užbaigs brito Benjamino Britteno „Variacijos Franko Bridge’o tema”, kurias autorius sukūrė pagerbdamas savo mokytoją ir žymų menininką, kompozitorių ir dirigentą F. Bridge’ą. Kūrinį sudaro introdukcija, tema ir dešimt variacijų – dešimt tobulų vieną ar kitą žanrą apibūdinančių miniatiūrų.

Klaipėdos kamerinio orkestro ir svečių solistų programa „Klasikos ir egzotikos banga” kovo 10 dieną bus atliekama Liepojoje, Didžiojo gintaro salėje, o kovo 14-ąją – Vilniuje, Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje. Toli keliauti dar nepasiruošę klaipėdiečiai ją galės išgirsti savo miesto koncertų salėje. Kviečiame!

Klaipėdos koncertų salės informacija

Parašykite komentarą