Pakuotės dizaino alchemija: nuo taros biuro iki vyno dantų dažų

Kad jūs žinotumėte, kiek žmonių susitepa rankas, kol gimsta geras pakuotės dizainas! Bloga žinia dizaineriams, iliustratoriams, tekstų kūrėjams, meno vadovams, spaustuvininkams ir visiems kitiems, prisidedantiems prie pakuotės dizaino atsiradimo, yra ta, kad 99,99 % tų pakuočių vartotojų niekada taip ir nesužino, kas gi jas sukūrė. Net jei pakuotė atrodo kaip meno kūrinys, o jos sukūrimas ir paleidimas į rinką pareikalavo tūkstančių pinigų, valandų ir nervų – šaltesnių, nei santykiai tarp Putino ir Grybauskaitės.

Tai todėl mes čia ir susirinkom, kad įvardintumėm keletą ne visiems žinomų lietuvių autorių, pastaraisiais metais sukūrusių įdomių pakuočių. Kadangi apie visas papasakoti čia netilps, pasirinktas valgomasis kampas, padiktuotas šokolado alchemijos, stalo tradicijų ir kampuotų pakuočių.

„Taros” biuras

Septintajame dešimtmetyje, kai angliška (angl. packaging) pakuotės dizaino sąvoka Lietuvoje dar niekam nebuvo girdėta, o elementarus žodis „dizainas” buvo išvis nevartotinas, nes kažkam „iš aukščiau” kėlė asociaciją su netramdomu kapitalizmu, hipiais ir laukiniais Vakarais, Lietuvoje pakuočių autoriai nemiegojo. Jie kūrė, ir net labai originalų pakuotės dizainą, tik tada tai vadinosi… tara.

Visiems to meto „pekidžingo” reikalams spręsti Vilniuje buvo įkurtas toks „Taros” biuras – bent jau taip jį vadino ten dirbę dailininkai. „Tara” tam tikra prasme buvo lyg kūrybinės reklamos agentūra ar dizaino studija, nes kūrė pakuotes, etiketes, logotipus, firminį stilių, plakatus, įvairiausius reklaminius leidinius. Oficialiai ši specializuota grafinio dizaino institucija vadinosi „Eksperimentinis taros ir įpakavimo konstravimo biuras”, ir veikė jis nuo 1964 m. iki 1991 m. Paribio gatvėje. Vėliau ten įsikūrė Žvėryno spaustuvė, o spaustuvininkams išsikrausčius, vėl viskas grįžo į menininkų rankas – dabar čia yra kūrybos fabrikas „Commune ART”.

Apie visą šitą senovę kalbame ne šiaip sau, nes pirmoji pakuotė, apie kurią čia dabar pasakosime, galima sakyti, atkeliavo iš „Taros” biuro. Nors, tiesa, buvo ne visai taip… 2016 m. maisto potyrių dizaino studijos „Less table” dizainerės Živilė Lukšytė ir Julija Mazūrienė, kuriančios visokius maisto potyrius ir valgymo patirtis, sukūrė ir pagamino vienetinius rankų darbo „Vaikiško marmelado” rinkinius. Pakuotės dizainą įkvėpė septintajame dešimtmetyje jaunos dailininkės Raisos Šmuriginaitės sukurtas „Vaikiško marmelado” pakuotės projektas bei „Taros” biure sukurti stalo žaidimų pavyzdžiai. Taip saldainiai įgavo unikalias geometrines formas – jie virto marmeladine dėlione, sukurta pagal kinų kadaise sugalvoto žaidimo – tangramo principą.

Madingų šokoladų kolekcijos

Teleportuojamės į Gvatemalą. Čia prasideda istorija apie La Naya slėnį, kur gimė kavos pupelės, kurios sulaukusios brandos ar bent jau paauglystės, emigravo į Lietuvą ir tapo rankų darbo šokoladu, stebinančiu iškiliomis geometrinėmis formomis, primenančiomis kalnus ar kažką labai futuristinio. Šokoladų skoniai irgi išėjo labai įmantrūs: su pistacijomis ir kakavos nibsais, medumi ir duonos trupiniais, apelsinais ir kadagiais, avietėmis ir ananasais, braškėmis, cinamonu ir čili. Sudėjus visus skonius į eilę, ant pakuotės matomas vienas paveikslas – vaizdas iš La Naya slėnio. Kiekvienam skoniui atrinkta jį atspindinti spalva ir sukurta istorija bei piešinys, išskaidytas dalimis, taip įvedant kiekvieną skonį ir sujungiant juos į visumą. Prie „La Naya” pakuotės, įvertinos „Gero dizaino” prizu, dirbo visas pulkas kūrybininkų: grafikos dizainerė Gabija Platūkytė, iliustratorės „Graphic a lot” (Ieva Stasevičiūtė, Eglė Čiučiulkaitė) ir tekstų kūrėja Lina Simutienė.

Toliau šlaistomės po tropikus. Venesuela, Peru, Nikaragva ir net Madagaskaras bei Šri Lanka… Sveiki atvykę į MULATE šalį – kakavos dievų salą, kurios lobis prasideda nuo „88 %” – klasikinio juodojo šokolado, giliau slepiasi egzotiška „snikerso” versija su žemės riešutų sviestu, iš bangų išnyra šokoladas su jūros druskos kristalais, persiška plytelė su skrudintomis sezamo sėklomis ir tahini pasta, ir štai pakyla flamingas „Spices” su Ceilono cinamonu, vanile ir Kajeno pipirais bei legali naujiena – juodasis šokoladas „Cannabis” su kanapių baltymais. Šito paragautų ir pats Eskobaras…

MULATE pasaulį nupiešė Gediminas Šiaulys iš „PetPunk” animacijos laboratorijos, o pakuotės dizainą sukūrė dizainerė Laura Grigaliūnaitė. Idėjos ir koncepto autoriai Domantas Užpalis bei Arūnas Matačius – jie lyg šokolado „kraftwerkai” ir madų diktatoriai, paleidę į pasaulį kelias serijas „Naive” šokolado pakuočių, kurios kaip kokios pionierės pradėjo madingo rankų darbo šokolado erą Lietuvoje. Apie „Naive” pakuotes jau rašėme ir mes, ir pakuotės dizaino biblija pravardžiuojamas portalas „The Dieline”, tad nesikartosime, tik parodysime keletą geriausių šokoladinio „serialo” epizodų (autoriai: Chocolate Naive CO, Laura Grigaliūnaitė, Marija Puipaitė, Birutė Zokaitytė).

„Veganiškas” dizainas

Šokolado madų demonstravimas dar nesibaigia. Turime dar tokį, nuo kurio žmonės ima vartoti kodinį slaptažodį „ach”. Tai juodi veganų džiaugsmai – ekologiški rankų darbo šokoladai, kurie 2017 m. pabaigoje įšoko į naujus „rūbus”, sukurtus grafikos dizainerės Gintarės Marcin. Naująją pakuočių kolekciją pastebėjo ir pakuotės dizaino „panorama” internete – „Packaging of the world”, nes jie to verti. „ach” šokoladai ne tik kad labai gražūs, bet ir laisvi nuo cukraus, laktozės, gluteno ir kitų veganų nakties košmarų. Be to, jie dar ir gurmaniškų skonių: su mėtomis ir razinomis, levandomis ir citrina, migdolais ir cinamonu, pistacijomis ir druska, rožėmis ir juodaisiais pipirais.

Kad jau pradėjome apie veganizmą, tai šioje pakuočių apžvalgoje turime dar vieną parodos vertą, bet ne šokoladinį inkliuzą – tai amžina „veganiško” dizaino staltiesė, į kurią gali susivynioti ne tik visus saldainius, pietus, priešpiečius, bet ir visą pikniką. Keliauji pas draugus su 12 „vegan” patiekalų? Ieškai, kaip gražiai įkomponuoti savo pusryčių bagetą? Nori ir piknike mėgautis estetika? Pradžiugink skrandį ir akis MARCH skalbiamo „popieriaus” staltiese. Staltiesė užima nulį vietos, atrodo kaip popierius, bet nė vienas medis dėl to neiškeliavo į medžių rojų. Ir jos neperplėši, net jei vaikštai į sporto klubą. Kai po pietų, pikniko ar darbo vakarėlio staltiesė išsitepa, tiesiog įmeti ją į skalbimo mašiną ir ištrauki beveik sausą. Ir nereikia jokio lygintuvo! Popierinės staltiesės ir jos kosminės, bumbulo formos, pakuotės autorius – dizaineris Martynas Kazimierėnas.

„Sportiniai” dizaino interesai

Grįžtam į trasą – atgal prie valgomo dizaino. Kai formulė viena – būti „TU TU” ledinuku! Tai dar vienas Martyno Kazimierėno objektas, sukurtas kartu su Elvita Brazdylyte ir Smilte Bagdžiūne. Burnos raumenų treniruotėms skirti natūralūs ledinukai „Sportas” yra rankų darbo, sportinio dizaino ir pripumpuoti net keturių vaisių skonių. „Apvalus greipfrutas” provokuoja mėgstančius rūgščiau ir įdomiau. „Plonas bananas” gerai pramankština liežuvį. Juodai raudonas ir prisirpęs kaip „Dviguba vyšnia” patinka tikriems skonių atletams, o treniruotės pabaigai – egzotiškas „Mango liežuvis”, skirtas platesnei šypsenai užfiksuoti. Dovanokit juos vietoj gėlių.

Dar šiek tiek kovos menų… iš Rytų ir Šiaurės. Taip, tikrai, čia matote maistinę plėvelę, į kurią taip pat suvyniosite bet ką, kas valgoma (arba ne). Kodėl ji čia? Nes tai ne šiaip paprasta plėvelė tai – „Ninjaplast” – nindzių plėvelė, sukurta Stokholmo dizainerių „Kurppa Hosk”, įsisavinusi japoniškus šriftus ir samurajų istorijas, o viduje turi paslėptą pjovimo diską, kuris kerta it samurajaus kardas. Čia kalbame apie bušido virtuvėje ir lyg japonų nindzės maištaujančią plėvelę, kuriai fotosesiją sumeistravo kiečiausia Švedijos kūrybinė agentūra „SNASK” kartu su lietuvių dizainere Asta Ostrovskaja ir menininku Richard the Gray. Į grafikos dizainerių „disneilendą” lietuvė pateko kaip praktikantė, o japoniško stiliaus „Ninjaplast” tapo vienu iš jos spalvingųjų darbų Švedijoje.

Dovanų dizainas

Pabaigai pasiliekame desertą. Ne, daug desertų – originalių dovanų pakuočių, sukurtų Lietuvoje, (į)vertintų užsienyje. Tiesą sakant, ir pasienyje – kaimynų baltarusių, mat turime lauktuvių iš pačių Druskininkų – rinkinį „My Little SPA”. Magnetukus palikite diletantams, nes yra autentiškų lietuviškų dovanų, kurios tiks dovanoti ir per gimtadienį, ir bet kuriuo paros metu. Didžiausių pakuotės dizaino etiketų dizainerių Valerijos Žilėnienės, Irmanto Savulionio ir Gintarės Ribikauskaitės (studija „Étiquette”) sukurtos ir užsienietiškų dizaino žurnalų „Novum”, „The Dieline” išliaupsintos dėžutės viduje slepiasi purvas, pušys ir druska, o jei tiksliau – muilas su „sapropeliu” – gydomuoju purvu tiesiai iš Gervinio ežero dugno. Pakuotėje taip pat slėpynių žaidžia autentiškas pušų kremas, SPA žvakė ramioms mintims ir druskos burbulas voniai iš šaltinių druskos, atsiradusios iš kunigaikštienės ašarų, priverktų jai begedint nuskendusio mylimojo (čia anot legendos). Viskas iš krašto, kur laikas lėtesnis, jausmai tikresni.

P.S. pabaigos pabaigai išpakuosime „božolė”. Kūrybinės reklamos agentūra „McCann Vilnius” kiekvienų metų pabaigoje turi nepalaužiamą, net nesudaužomą tradiciją supakuoti jauną vyną ir savo kurto dizaino pakuotes, o tada dovanoti jas savo klientams, partneriams bei kitiems pakeleiviams. Šiemet jų vynas tapo tikru desertu ir iš ofiso iškeliavo… sušalęs į ledus! Su perspėjimu: „božolė” ledus ragauti atsargiai, nes galvos užšalimo skausmas labai panašus į skausmą po vyno ragavimo… O štai Beaujolais Nouveau 2016 pakuotė buvo nesveika visom prasmėm, mat buvo įkvėpta lietuviškos alkoholio ribojimų ir amerikietiškos greito maisto kultūros. Taip ji pavirto į labai riboto tiražo „happy meal” rinkinį. „Fast wine for fast times” – tik suaugusiems dedikuoto greito maisto dėžutėje tilpo ne tik puodelis vyno, bet ir sūrio lazdelės.

2015-ųjų pakuotės karaliene tapo cukraus vata. Tą kartą kartu su dizainere Barbora Adamonyte „McCann” kūrybininkai perdarė net patį vyną ir pagamino iš jo „jauną” cukraus vatą. Taures ir vatas į viršų! Dar prieš tai ši agentūra nusprendė, kad nėra ką čia slėpti, juk reklamos žmonės mėgsta paragauti vyno ir be progos. Todėl sukūrė „božolė” burnos gaiviklį su pakuote, kuri leidžia prisiminti vyno skonį tokiose situacijose kaip: susirinkimas, ilgas dienos pietų laukimas, eilė prie lifto ir pan. Turbūt geriausias visų laikų burnos gaiviklis… Ir vos nepamiršom, kaip šie vyno pakuočių tramdytojai 2013 metų derlių supilstė į dažų kibirus ir pavertė dantų dažais „Couleur Nouveau” su spalvų palete, leidžiančia pasitikrinti, po kiek taurių kokia spalva nusidažys dantys… Žodžiu, pakuočių pasaka be pabaigos.

Nuotraukos: „MO muziejus”, „Dizaino fondas”, Romanas Dzinzeleta, Reda Mickevičiūtė, „Naive” / Vytautas Narkevicius, „ach”, Darius Petrulaitis, MARCH, Asta Ostrovskaja, Benas Navanglauskas / Andrius Penkauskas, „McCann Vilnius”.

 

Parašykite komentarą